torsdag 20 september 2007

Färg och bär

När jag/maken rensade makens garderob häromdagen hittade vi lite kläder som behövde fräschas till lite. Så dagens äventyr bestod i att färga två högar med kläder. Eftersom man aldrig kan veta innan hur resultatet blir så känns det som ett äventyr varje gång. Mina gamla byxor och min gamla kjol blev som ny. I samma färgning, som var svart blev makens skjorta och två par byxor som nya. Det ena paret blev inte svarta, men dom var beiga från början, dom blev grå fast väldigt snyggt grå. Nästa färgning var blått och det räddade ytterligare 3 av makens skjortor. En skjorta blev helt misslyckad, så den får bli trasor till garaget.
På hemväg från kyrkis stannade jag till vid brevlådan för att posta ett brev till min bästa vän E, du får snart se vad det innehöll E. Bredvid brevlådan växer det en buske med blåa bär på. L trodde det var blåbär och skulle smaka ett. Men jag sa nej och hann stoppa henne. Trodde jag! När vi hade gått en bit tittade L upp på mig och jag såg att hon hade något blått på ena tanden. Gapa sa jag till henne och mycket riktigt hon hade ätit ett av bären i alla fall. Promenaden hem har aldrig varit så lång. Jag hade ju ingen aning om det var ett giftigt bär eller inte. Väl hemma gick jag in på giftinformationens hemsida och sökte reda på bäret. Det kunde vara 5 sorter som jag tyckte. 3 var ofarliga och 2 kunde man få ont i magen av. Så nu är det bara att vänta och se. Fast det har ju redan gått ett par timmar så det var nog ett ofarligt bär. För inte kan väl kommunen vara så dumma att dom planterar giftiga bär, eller?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...