onsdag 12 september 2007

Saftkokeri och elaka mail

När L var på inskolning på dagis passade jag på att koka saft på några av alla krusbär som jag plockade och frös in tidigare. På resterna gjorde jag krusbärsmarmelad. 4 flaskor saft och 3 burkar marmelad blev det, på 4 liter bär. L hade varit till skogen med sina dagiskompisar och det hade gått bra. Jag var rejält nervös innan. Det var första gången hon skulle med på utflykt, det var första gången hon skulle äta själv på dagis och det var första gången hon skulle vara på dagis hela tiden utan mig. Men jag tror att jag som vanligt var den som led mest. det hade gått jättebra med allting.
Fick en lokaltidning som kommer en gång i veckan i brevlådan idag.Inuti den låg ett reklamblad från partiet som börjar på s. Dom håller på med en hetskampanj mot vårdnadsbidrag just nu. Så hela reklambladet gick ut på just det. Blev så förbannad (ursäkta uttrycket) att jag mailade lokaltidningen, partiet och när jag ändå var igång så mailade jag en tumme ner till våran riktiga lokaltidning. Brevet till partiet kommer här:
Jag vill använda 40 miljoner till barnen till ett vårdnadsbidrag. Ni skriver att pengarna kan användas bättre men vad är bättre än att vara tillsammans med sina barn som man älskar över allt på jorden. Jag har varit hemma med mina barn under 4 år nu, under hela eran regering. Jag har sparat in ca 100.000 kronor/år åt er. Alla som väljer att vara hemma med sina barn ”sparar” in 100.000 kronor pengar åt kommunen. Den summan kommer inte vårdnadsbidraget upp i. Alltså kommer X kommun i det långa loppet att tjäna på det. Dels i form av pengar och dels i att barngrupperna i förskolorna automatiskt blir mindre, fast med bibehållen personaltäthet. Ni skriver ett X för alla, men det menar ni tydligen inte eftersom ni bedriver hetsjakt på oss alla som frivilligt har valt att vara hemma med våra barn. Ge x-arna valfrihet på riktigt – inför ett vårdnadsbidrag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...