fredag 21 september 2007

Shoppingrunda

L och jag åkte till det stora köpcentret utanför staden och gjorde av med pengar. Idag stod apoteket (vet inte om det är för att jag är sjuksköterska men jag vill ha ett medicin- och omläggningsförråd hemma. Vilket gör att apoteket alltid besöks när vi gör "stan".) djuraffären (inga nya djur mamma jag lovar), lågprisaffären (kaffe för 9,90 och deo för 9,90, bunkrade upp förrådet), blomaffären (ljung till entrén) och leksaksaffären (L fick sin efterlängtade nya krambjörn, men när vi kom hem fick den flytta in i presentskåpet för att bli en julklapp). Oj jag höll på att glömma godisaffären. Den besöker vi alltid när vi åker till shoppingcentret, dvs en gång i månaden.
När L var på dagis idag bakade jag frallor. Som jag har skrivit förut så går det åt mängder med bröd här. Ska ha bakdag på tisdag har jag tänkt, så jag bakade "bara" en sats frallor. Kunde haft bakdag idag istället men jag hann inte med mer är så. Dom är säkert slut till på tisdag i alla fall.

Gjorde även en färskost som vi ska avnjuta som kvällsmys någon dag i helgen. Busenkelt att göra och supergott.
Vitlöksost:
5 dl filmjölk
salt
1 vitlöksklyfta
torkade nässlor
Koka upp filmjölken i en kastrull. Häll den genom ett kaffefilter. Det som är kvar i filtret är grunden till själva osten. Det andra kan man ha som degspad när man bakar. Blanda massan med salt, en pressad vitlöksklyfta (jag brukar ta två) och smulet av torkade nässlor. Jag har inga torkade nässlor så jag använder torkad pepparmynta istället. Låt stå kallt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...