måndag 24 december 2007

God jul!

Julafton. Igår kväll efter att jag hade bloggat ringde hon som hade köpt marsvinen och sa att dom hade fått diarre och att deras magar "skrek" på ett sätt som hon aldrig hade hört förut. Hon var rejält orolig och det blev jag med. Jag har knappt kunnat sova inatt. Hon ringde på förmiddagen, hon hade tydligen inte heller kunnat sova. Men dom mådde bra nu, förmodligen var det som hon och jag trodde att dom hade blivit nervösa av flytten, resan och den nya miljön. Dom sprang runt och verkade glada, hon hade gosat med dom och det hade dom gillat. Imorse innan hon ringde och inatt ångrade jag att jag hade sålt dom. Men nu känns det bra. Det var den bästa julklappen jag hade kunnat få, att dom mår bra igen och har det bra.
Släkten kom som vanligt klockan 12.30. Jag hade glömt att jag inte skulle äta så mycket av julmaten för att lämna plats åt efterrätten. Vilket gjorde att jag åt och åt och sen åt jag ännu mer. Blev som vanligt illamående! Efter Kalle Anka så kom tomten till L:s stora förtjusning.
Jag hade gjort almanackor till mamma/pappa, svärmor/svärfar, B och min morfar. Där jag hade klistrat in en bild av barnen på varje månad. Verkade bli uppskattat. Pappa fick sina önskade brända mandlar - han ville ju ha en årsförbrukning. Det fixade jag så att jag skrev ut 12 kuponger en för varje månad hela året. En kupong = en sats brända mandlar. Hade gjort en stor del av julklapparna i år. Morfar fick en "korg" med frukostmat, bla hemkokt marmelad och hembakade frallor. Svärfar fick också hembakade frallor. Mamma fick ett kaffekoppsljus. Jag har gjort flera så några står på köksbordet, ska visa bild en annan gång. Glögg till svärfar och till B. Pappa fick hemgjort jordnötssmör. Sen hade jag köpt flera julklappar också. En till mamma var te som slår ut som blommor. Teblommor. Till M och S köpte vi ett spelbord, nya kostar ca 9000 kronor vi köpte det via Blocket för 700 kronor. Det är biljard, fotboll och airhockey i ett. Mellan maten och Kalle Anka hade alla turnering i airhockey. L fick en trambil också via blocket 150 kronor. Sen fick dom böcker, dvd-skivor, kläder mm som dom hade önskat sig. Maken fick en bärbar dvd- spelare. Den kan vi ha i bilen och i husvagnen.
Trambilen och spelet var för stora för att slå in tyckte vi, så dom fick gå ut i garaget på förmiddagen för att "öppna" dom. Det vill säga öppna dörren.

På bilden är biljardvarianten. Jag hade glömt att jag skulle försöka återvinna julpappret. Så det blev som vanligt att pappret revs av. Eftersom jag inte känner för att köra lapptäcksteknik för att slå in julklappar nästa år så åkte alla papper i pappersåtervinningen. Sparade alla presentkartonger i alla fall. Julklappar till mig var choklad, vantar, mössa, batteridrivna värmeljus, adressbok, en vodoll - mamma, trisslott (vann inget, men det var kul att skrapa) en vas, en muskotnötkvarn, strumpor, presentkort mm. Det verkar som om jag hade varit en snäll flicka i år.

God jul från oss alla till er alla!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...