torsdag 13 december 2007

Lucia

Imorse ringde väckarklockan 6.45. Jag vet att det inte är så tidigt men L och jag är vana vid att sova till 9 så för oss var det tidigt. Klockan 7.30 var det dags för L:s dagis Luciatåg i kyrkan. Det var jättefint. L var så fin som Lucia och sjöng med så gott hon kunde. Hon har missat alla övningar eftersom dom har övat tisdagar och torsdagar då L inte är på dagis. Sen var det dags för Lucia frukost inne på dagiset. Skinkmackor och kaffe smakade himmelskt! Jag fick byta dag från fredag till torsdags så L var kvar på dagis och jag knallade hem.
Maken ringde talpedagogen för att höra om L:s tal och finmotorik och hela köret. Hon sa att L talar så dåligt för att hennes munrörelser inte är riktigt utvecklade. Hon hade aldrig sagt något om finmotoriken! Börjar bli lite orolig för det verkar som om N som är L:s bästa kompis på dagis, dom leker även hemma ibland, inte vill vara med L längre. När jag skulle söva L igår så sa hon att N säger gå din väg på dagis, men då leker jag själv! Oroar mig för att dom andra inte vill leka för att dom inte kan höra riktigt vad L säger. Fröknarna säger att allt är bra, men jag undrar i alla fall. När jag tänker efter är L mest med killarna eller själv när jag hämtar henne.

Igår när L hade badat i lera slängde jag in alla kläder inklusive stövlarna i tvättmaskinen. Jag har tvättat både stövlar och skor i tvättmaskinen förut med bra resultat. Eftersom hon behövde ha kläderna idag igen så torktumlade jag dom. Stövlarna var gjorda i skinn, päls och gummi. Och gummin smälte! Stövlarna såg ut som två mutanter. Som tur var hade jag ett par extra stövlar som jag "shoppade" från källaren. Blev jättesur och har funderat hela natten, nästan, på hur jag skulle kunna rädda stövlarna. Idag tryckte jag in en tennisboll i varje stövel och ställde in dom i ugnen. Dom blev nästan som nya igen. Har lite knölar här och där men L har haft dom på sig utan att klaga.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...