måndag 10 december 2007

Näsdukar

Eftersom jag vill minska vårat användande av engångsartiklar så mycket som möjligt funderar jag på saker som kan ersättas med evighetsgrejer. Kaffefiltret som gick sönder häromdagen är en sån grej. Förutom att man sparar miljön så sparar man pengar också. Snacka om att göra två flugor på smällen! Läste en hemsida om en som använde tyglappar istället för dasspapper, där går min gräns. Även om det skulle vara "kul" att få torka rumpan med hjärtan, tomtar eller något annat roligt mönster. Jag tycker också om att återanvända det jag har så när jag kan kombinera dom här två sakerna blir jag extra glad. Idag sydde jag näsdukar av en av makens gamla utslitna skjortor. Även om det känns lite äckligt att tvätta snor men jag kanske övervinner den gränsen. Jag har försökt med att plocka fram alla tygservetter som vi har liggandes i skåpen. Så att vi kan torka munnen på en sån istället för ett hushållspapper. Men jag gav upp, dels blir det en himla massa tvätt, sen om man ska använda samma servett flera gånger ser det inte så roligt ut när dom ligger slängda i en hög i köket. Att man glömmer att torka sig på den och tar ett papper i alla fall gör också sitt till. Men till kalas brukar jag ta fram dom. Det känns extra lyxigt då.
Äntligen kom jag ihåg det. Att plocka fram Luciakläderna innan samma dag som dom ska användas. Jag har samlat på mig en massa olika storlekar och sorter. Vissa har jag sparat sen M och S var små, vissa har jag köpt på loppis och vissa har L ärvt av sin kusin. L kan vara både tomte, lucia, tärna, pepparkaksgumma och tomte. Hon pratade ett tag om att hon ville vara ängel. Julänglar finns ju men i ett luciatåg? Men när jag hade laddat Luciakronan med nya batterier så att den lös skulle hon vara Lucia.
Imorgon var det dags för talpedagogen igen. Eftersom hon hade sagt till L:s dagisfröken att hennes talfel hörde ihop med hennes bristande finmotorik så skulle både maken och jag gå dit imorgon. För att få höra vad hon tror att det är? Är hon sen i utvecklingen bara eller är det något annat? Men så ringde hon idag och sa att hon hade "glömt" att vi skulle dit imorgon klockan 11 så hon hade bokat in en annan då, en som hon inte kunde ändra tiden till. Så vi fick en ny tid till nästa vecka. Typiskt! Blev faktiskt riktigt arg. Maken hade tagit ledigt för att vara med imorgon - nästa vecka kan han inte. Sen hade vi tiden först varför fick inte då den andra byta tid?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...