lördag 22 december 2007

Pepparkakshus

Idag har M och jag gjort allt julgodis. Det var inte så jobbigt som det låter. Jag har köpt polkagrisar, det har vi som mossa i advenstljusstaken, sen köper jag alltid färdig ischoklad. Så godiset vi gjorde var knäck, fudge och brända mandlar. Vi gjorde dubbel sats brända mandlar för min pappa ska få några i julklapp också. När jag frågade honom vad han önskade sig var det enda han ville ha mina brända mandlar så nu får hand det, sen får han lite annat också. Jag har även gjort kuponger som är utbytbara mot fler brända mandlar. 12 stycken sammanlagt en per månad hela nästa år. Jag har även gjort klart dom andra matklapparna. Sen har jag roat mig med att slå in alla julklappar. Det är absolut det värsta jag vet nästan - att slå in presenter. Men jag slog in allihopa, utom 2 som M, S och L ska få som är alldeles för stora för att slå in. Dom får dom gå ut i garaget för att få. Jag hatar ännu mer att skriva alla dessa förenade etiketter, men det lejde jag ut idag. Hihi, så det slapp jag. Jag gör föresten egna etiketter för att spara in på kostnaden att köpa nya. Tryck här. Jag har inget etikettpapper utan tejpar dit etiketterna på paketen. Det är rent otroligt vad mycket papper det går åt. Alla våra rullar tog slut! Jag måste komma ihåg att återvinna dom största bitarna julpapper så jag kan använda dom nästa år igen.
Vi har även gjort pepparkakshuset. Köpte en färdig sats i år som maken har klistrat ihop och S har garnerat. L fick välja färg på glasyren och valde grönt.

Tyvärr hade jag glömt att köpa godis till taket men det blev jättefint ändå. Apropå glömt att köpa så hade jag glömt att köpa knäckformar. Vi hade 20 formar kvar sen förra året, fick panik och ringde grannen men dom var inte hemma. Så vi fick smeta ut resten av smeten på en plåt och bryta bitar men det gick det med!

Eftersom jag inte gillar våran plastgran som vi har haft i 17 år nu. Den har nog gjort sitt nu om jag säger så. Så åkte maken och M iväg och köpte en gran i år. Nu luktar det så gott inne, en blandning av hyacinter och äkta gran. Vi har som skrivet var inte haft en riktig gran på 17 år så i år ska vi njuta ordentligt. Tills granen börjar barra och man får ett barr i foten och börjar svära över alla förbenade barr i hela huset. Men det blir senare just nu njuter jag bara. 230 kronor kostade den, gulp! Det blir nog en ny plastgran tills nästa år. Vad kan en sån kosta nu för tiden? Om vi har nästa gran i 17 år med så lönar det sig ju efter ett par år. M bara muttrar över den riktiga granen - han tycker att våran plastgran är kult. Men jag har lovar att vi inte ska slänga den, M ska få ärva den av oss. Det blev han nöjd med!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...