fredag 8 februari 2008

Gnäll

Inatt började M hosta ännu mer, han hostade tills han nästan kräktes flera gånger. Imorse var det likadant. Ringde till vårdcentralen som tyckte att det var tråkigt, men hosta kan man göra länge. Dom hade helt slut på läkartider så om han fick feber och svårt att andas skulle vi åka till jormottagningen annars skulle vi återkomma på måndag. Svensk sjukvård av idag eller? Ett annat exempel på svensk sjukvård är min morfar som har fått pulsåderbråck och skulle få komma på en akutröntgen om 4 veckor. Det kallar inte jag akutröntgen. Nästa gång någon bryter benet får väl den höra "vi har slut på röntgen tider återkom om 2 veckor". När man ringer vårdcentralen låter dom väldigt mycket som om man inte fattar ett dugg. Ibland får jag lust att säga "du jag är faktiskt också sjuksköterska och har varit det i 17 år så du behöver inte omyndigförklara mig". Kan faktiskt komma med ett exempel till. Alla som har barn som har haft öroninflammation vet att Alvedon inte hjälper ett "piss". En gång när vi var hemma hos mamma och pappa började L skrika över att hon hade ont i örat. Så jag ringde jourmottagningen och fick rådet att ge henne Alvedon och ringa vårdcentralen på måndag, det här var en lördag. Snacka om att trumhinnan hinner värka sönder! Som tur var gick det över av sig själv med massor av nässpray.
När jag hämtade L på dagis idag satt hon och läste med en fröken och såg allmänt lessen ut. Fröken sa att hon hade gråtit efter mig för en kvart sedan men det hade gått över. Hon trodde att det berodde på att nästan alla barn hade gått hem redan klockan 1 och L är van vid att jag kommer först och hämtar henne. Nu var klockan 2 då jag ska hämta henne. När vi kom hem kändes hon varm. 38,1 hade hon. Två timmar och en lång tupplur senare var tempen uppe i 39 grader. Gav L Alvedon och då piggade hon på sig en stund. Annars har eftermiddagen och kvällen varit full av tupplurar och gnäll omvartannat.
Tvättade en maskin med mörka kläder. Använde askluten för första gången på "riktiga" kläder. Har bara vågat tvätta sängkläder och handdukar förut. Dom fläckarna som fanns på kläderna försvann så jag tror att det funkar lika bra som vanliga tvättmedel eller tvättnötterna som jag brukar använda. Men vad det gör för tvättmaskinen vet jag inte så jag tror inte jag vågar använda det varje gång jag tvättar. Kan köpa mycket tvättmedel för kostnaden av en ny tvättmaskin!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...