torsdag 27 mars 2008

Bussgods, JAK och bullbak

Maken har lite kontakter inom bussen så han har gjort efterforskningar om lammskinnen idag. Vårat bussgods hade inget gods utan adress. Bussgods i V län hade inga anmälningar om efterkrav liggande. Men hon sa att lammskinnets ort inte hade något eget bussgods utan att dom troligtvis går från en annan stad i U län. Så maken ringde dit. Killen som svarade där skulle kolla upp saken men det fanns troligtvis ingen anmälan om borttappat gods eller anmälan om efterkrav. Vi är alltså blåsta. Maken skulle höra av sig på måndag så efter måndag är det en polisanmälan som gäller.
Är fortfarande sugen på att skaffa JAK lån. Huslånen och det eventuella lånet som kommer att bli på badrummet är för höga för att vi ska ha råd med JAK på dom. Även fast man betalar till sig själv så blir månadskostnaden högre än den vi har idag. Att vi får samma belopp som vi lånar i sparande hjälper inte oss idag. Men vi har ett lån på husvagnen som vi har betalat av från 75.000 kronor till 50.000 kronor. Räntan där idag ligger på 7,7 % eller 350 kronor i månaden. Har skrivit låneansökan idag men vi har inte postat den än. Idag betalar vi 850 kronor i månaden på det och det ska ta 6 år innan det är betalt. Om vi fortsätter betala räntan som vi gör idag så kommer vi att få betala 21.000 kronor i bara ränta! Vi brukar betala ungefär 1000 i månaden för att minska lånet så snabbt som möjligt. Om vi tar ett JAK-lån så blir månadsavgiften 1443 kronor i månaden. Nu när jag jobbar är en ökning på 400 kronor i månaden inget problem men vad händer sen när jag slutar att jobba igen? Då räknas varenda krona.
Hade slut på kaffebröd så jag har bakat bullar. När ugnen var varm så torkade jag alla brödkanter som jag sparat i frysen. Sen gör jag ströbröd av dom. Varför betala för något som man kan göra nästan gratis själv?
Jag har gjort en bra sak. För jag tror det är första gången i mitt liv så har jag tackat nej till en telefonförsäljare. Vi tog en gratisprenumeration på lammskinnens lokaltidning som jag skrev om en annan gång. Prenumerationen går ut imorgon så dom ville att vi skulle fortsätta. Det skulle bara kosta 149 kronor i månaden. Jag som till och med tycker att min egen lokaltidning kostar för mycket. Ibland har jag funderat på att skaffa nätprenumeration istället - det blir billigare. Men det känns så där att sitta med datorn framför sig vid frukostbordet!

1 kommentar:

Växla ner sa...

önskar dig en bra helg

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...