söndag 16 mars 2008

Jag fattar inte

Jag fattar inte hur en ensamstående mamma kan bjuda 20 barn på ett barnkalas på Lek och buslandet där bara inträdet för ett barn kostar 100 kronor. Hon måste ju ha bränt minst 2000 kronor idag. Dessutom hur kan man bjuda 20 barn på ett jätteställe där det är andra barn överallt. Har man då något ansvar eller uppsikt över alla inbjudna barn? Jag trodde inte det så jag skickade med S och hennes bästis C. Jag hade tänkt att dom också skulle få leka av sig lite. Men dom tyckte att det mest var för småbarn och hade bara kollat L och hennes kompisar. Med andra ord lekt med och tröstat flera av dom andra barnen på kalaset. Dom som mamman "glömde" bort. Det vill säga dom flesta. Paketen som barnen hade med sig hade dom inte öppnat alls för dom tyckte att det var för många. L hade haft jätteroligt i alla fall men tyckte att hennes eget kalas var bättre.
En annan sak som jag inte fattar är hur vissa människor tänker. När vi skulle åka och storhandla på förmiddagen var det en bil som slängde sig ut mitt framför nosen på oss. Sen slängde han sig rakt ut i rondellen längre fram och blåste förbi alla bilar i minst 200 knyck. Enda problemet var bara att han hade glömt att stänga bakluckan som var vidöppen. Han kom på det mitt ute på den dubbelfiliga vägen flera kilometer bort där han stod efter vägrenen när vi kom ifatt honom. Han skulle behöva köpa några såna här:

För det verkar som om det fattas några såna i skallen på honom!

Matnotan på Coop brukar gå på och får max gå på 1200 kronor. Idag gick det på 1427 kronor. Höll på att svimma. Men i och för sig är M på innebandy cup hela dagen och behövde ha med sig matsäck vilket blev minipizza. 55 kronor för 6 stycken! Det blir billigare att göra hemgjord pizza och ibland har jag gjort egna minipizzor det är bara det att dom inte har samma åtgång som köpta. Bagarns barn! Sen köpte jag påskmat och kalasgrejer. Sen måste jag erkänna att vi bara hade 30 minuter på oss att laga mat när vi kom hem från affären så vi köpte färdigmat till lunch också. Findus hette kocken för dagen. Eftersom maken och bilen är på cup med M nästan hela dagen och kvällen och maten var slut så blev det så, tyvärr, inget som jag är stolt över. Men det märks direkt på matnotan om man köper färdigmat. Det är verkligen mycket billigare att laga egen mat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...