måndag 17 mars 2008

Tryck-kokare

Har ett recept på chili som jag brukar göra ibland. Det ska bland annat vara kidneybönor i den. Kruxet är att jag alltid köper kidneybönor på burk för att jag "glömmer" bort att koka dom torkade. Dom ska ligga i blöt 10 timmar innan kokning och sen kokas i 45 minuter. Även om jag använder tryckkokaren så minskas ju inte blötläggningstiden. Efter att ha tröttnat på kartongerna med torkade bönor och slängt dom för att sen köpa nya för det blir mycket billigare. Sen slänger jag dom igen och så vidare och så vidare. Köpte en ny kartong i lördags när vi handlade. Men nu tänkte jag att nu ska jag banne mig inte slänga några bönor igen för att köpa konserverade. Så jag blötla bönorna igår och kokade dom idag. I min tryck-kokare, en av dom bättre grejerna jag har köpt. Jag satte in en annons i den lokala tidningen för ett par år sedan att jag ville köpa en tryck-kokare för 50 kronor. Jag kunde ha fått hur många som helst! Enda felet med den är att den är för liten. När jag kokar bruna bönor brukar jag göra dubbel sats. Vilket inte får plats i tryck-kokaren.
Idag skulle maken och jag ha behövt några extra hjärnceller. M och S har fått varsitt bank-kort så dom kan ta ut pengar själva. Men ibland när dom handlar med kortet i affärer så går det inte att knappa in koden utan dom måste visa leg. Vi har tänkt att skaffa leg till dom jättelänge men har glömt det hela tiden. Vi hade tänkt att fixa det via våran bank och eftersom M och S går i skolan när banken är öppen så har det inte blivit av av den anledningen med. Denna vecka har dom påsklov så nu skulle det äntligen ske. Banken kan inte fixa fotografi så vi gick iväg till en fotograf - 285 kronor kostade det att ta passkort. Sen när vi var klara så kom jag på att det ingår passkort i korten som skolan tar varje år. Vi hade alltså redan kort hemma! 285 kronor kastade i sjön. Jävla skit rent ut sagt. Efter fotografen gick vi till Myrorna eftersom M fortfarande behöver nya jeans, skor och jacka. Där höll dom på att göra om så det fanns inga skor framme, två par jeans och inga jackor. Det går bra för oss just nu!

1 kommentar:

Växla ner sa...

helt underbar potatissallad, alla som smakat har berömt. Här kommer den
Jag brukar beräkna två potatisar per person, skala och hacka i små fyrkanter, koka i några min (de ska va nätt o jämt mjuka). Låt kallna, sen tar du skalad gurka och äpple (efter smak) i lika stora bitar, lite purjolök efter smak, salt, rätt mkt svartpeppar och så dill i.

Blanda ca 3 dl grädde till ungefär 10 potatisar med minst en halv burk majonäs (smaka tills du blir nöjd) och blanda i. Sen är den klar.
Ska du ha den dagen efter, måste du nog fylla på med mer grädde för den tjocknar.

Billigt och fantastiskt gott

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...