söndag 30 mars 2008

Uppmärksamhet

Känns som om jag har lyckats i min uppfostran när S som har börjat att "hata" begagnade kläder letar fynd på Tradera. Det blir mer kläder för pengarna tycker hon. Vad är det som jag har tjatat om i alla dessa år. Det känns också som om jag har lyckats när L äter havregrynsgröt och ber om en extra portion. Hon älskar havregrynsgröt och kan äta det varje dag. Tyvärr hatar S och M gröt lika mycket som L älskar det. När mina barn kommer och kramas och säger jag älskar dig då smälter jag varje gång. Jag tror att dom flesta barn eller ungdomar som mår dåligt idag har brist på uppfostran. Inte så mycket på det viset att veta vad som är rätt och fel utan på det viset att dom får obegränsat med kärlek och uppmärksamhet. Det är nog inte många barn som får det idag när status och prylar är värt mer än att vara hemma. En av mina arbetskompisar till exempel hon jobbar jämt och älskar att jobba och brinner för det. Hon har tre barn varav en av dom har ADHD och går på specialskola. Den enda tjejen är skoltrött och skolkar så ofta hon kan. Föräldrarna har haft massor med kontakt med skolan om hur dom ska kunna hjälpa henne. Felet är bara enligt mig att min arbetskompis tycker att det är skolans fel och det är deras rättighet att göra så att hon går dit. Jag tycker att det är ett solklart sätt att försöka få uppmärksamhet av sina föräldrar. Ett annat exempel är värstingarna i M och S gamla klasser. Två bröder vars mamma helt struntar i vad dom gör och tycker det är skönt när dom är borta. Hennes sätt att tackla situationen är att skaffa två nya barn så dom äldre får ännu mindre uppmärksamhet. Det finns säkert ännu mer exempel på barn som mår dåligt idag. Jag skulle vilja göra något för att hjälpa dessa barn. Har haft lite funderingar på att bli kontaktfamilj men orkar vi med det? Känns som om jag knappt orkar med mig själv nu för tiden.
Maken är nästan klar med golvet i sovrummet, det ska bara dit lister men här är en bild i alla fall.

Nej det är inte lammskinnen som har kommit. Det här köpte vi av en i stan som svarade på annonsen. Blev riktigt nöjd. Nu är det bara alla andra golv kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet!
Jag är så glad att jag har hittat just din blogg,mycket av det du skriver känns somm att det är mina egna tankar du sätter ord på.
Skulle jag kunna få receptet på Brända mandlar?

Anonym sa...

är ju inte helt anonym..är hemmamamma till tre barn precis som du,har jobbat ett år på timlista,men tog timeout och är hemma.försöker leva så enkelt och sparsamt som det går.Du inspirerar mej att fortsätta!

Anonym sa...

Personligen känner jag inte nån, som bara får status och prylar.

hemmamamman sa...

Tack för alla anälla ord, det sporrar till att fortsätta både att blogga och att vara hemmammamma. Brända mandlar var det: 150 g. sötmandel
1 3/4 dl strösocker
1/2 dl kallt vatten

-Blanda allt i en gjutjärnsgryta eller stekpanna.
-Värm långsamt upp till kokpunkten under omrörning.
-Sänk värmen och rör tills vätskan förångats och sockret klumpar sig runt mandlarna.
-Öka värmen så sockret karamelliseras och mandlarna blir blanka.
-Häll upp dem på oljad folie och dela ev. på dem med hjälp av två gafflar.
lite jobbigt att röra och röra och röra, men gott.
Jag brukar blanda i lite karamellfärg för att "piffa" upp det hela. Gult till påsk, rött till jul.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...