fredag 18 april 2008

Downshifting

Enligt köpstopps Anki börjar downshifting veckan imorgon. Som jag har skrivit förut så är frivillig enkelhet och downshifting ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Vi försöker att leva så enkelt som möjligt mest för att ha råd att ha mig kvar som hemma mamma. Men också för att det känns dumt att slita på jordens resurser. Dessutom så känns det som om det enkla i tillvaron är det som jag blir mest glad av. Visst jag kan få tillfälliga kickar av chokladbitar, ett nytt klädesplagg eller andra saker. Men det som sätter sig kvar i hjärtat och värmer mest är barnens kramar, doften av nybakat bröd. Eller som dom senaste dagarna när L ropar mamma och när jag svarar ja så ropar hon jag älskar dig. Det har hon gjort mellan 20 - 30 gånger per dag dom senaste dagarna det värmer otroligt mycket. Ett annat exempel är tvätten som jag torkade ute idag för första gången i år. Det som kändes bra med det var att våran torkvinda har gått sönder och dessutom så avskyr jag dessa vidunder till stålskelett som står i nästan varenda trädgård. Så jag spände upp tvättlina mellan grannens hus och våran altan. Så nu ser det så där lantligt ut, som man ser på landet när linorna går mellan äppelträden.

1 kommentar:

Växla ner sa...

håller med, min stora glädje idag var när jag satt på förstutrappan och drack mitt morronkaffe och solen redan började värma. helt underbart väder. ha en trevlig helg

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...