lördag 5 april 2008

Hemlagad blomjord

S var på tjejträff igår kväll (igen). Nu var det en i gänget som fyllde år. S har "ärvt" mycket av min kreativitet och sparsamma sinne. Kreativiteten hos mig har nästan försvunnit så den har hon ärvt helt och hållet! Presenten bestod av en sidenros köpt på 10 kronors butiken, en kruka hon hittade i källaren och hemgjorda brända mandlar som blomjord.
En sak som jag är väldigt stolt över är våran låga matkostnad. En av anledningarna att den är så låg är att jag försöker att göra så mycket som möjligt själv från grunden. Så lite halvfabrikat som möjligt alltså. Praktiskt taget inga helfabrikat. Vi gillar att "mysa" till det på lördag kvällar och brukar då göra hemgjord pizza eller kebab eller något annat. Kebaben brukar jag köpa i färdig halvfabrikat form. Fick ett recept av min kompis E en gång på hemgjord kebab som jag har gjort någon gång men sen rann det ut i sanden. Jag gillar att jämföra priser så jag har tänkt att jämföra priset och smaken på kebab flera gånger men aldrig kommit till skott. Förens idag. Maken köpte en påse Eldorado kebabsplitt när han var på Willys idag. Den kostade 56 kronor/kilo. Jag hade även köpt fläskfile på rabatt en gång som jag hade i frysen. Den skivade vi i småbitar och kryddade med kebabkrydda (som jag blandade själv och nu har i en gammal tom kryddburk bland dom andra kryddorna) 99 kronor/kilo. Sen gjorde jag E:s kebab av köttfärs och kebabkrydda. Det ska mixas och kavlas tunt, tunt och sen rullas på en rulle och frysas.
Den kostade 39,90 kronor/kilo. Alltså den billigaste. Vilken var godaste då? Alla fyra (L gillar inte kebab utan åt köttbullar) tyckte att färsen var godast. Maken och M tyckte att filen kom på andra plats. Medans jag och S tyckte att den köpta splitten kom på andra plats. Så hädanefter finns det inga ursäkter nu kommer det att bli hemgjord kebab gjord på färs i det P:ska hemmet. Jag har ju en burk kebabkrydda som vi måste göra slut på om inte annat!
Ibland blir vi trötta på att äta popcorn som mys och behöver lite omväxling. Ikväll ska vi äta kladdkaka med glass och grillade marsmallows till myset. Ett ljus får vara grill!
Om ni vill prova det hemma så kom ihåg att släcka ljuset bara.
Maken och jag har dragit igång en sats med vad som ska bli äppelcider. Vi har aldrig gjort det förut så det ska bli spännande att smaka resultatet om ca 1 månad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Massagem, I hope you enjoy. The address is http://massagem-brasil.blogspot.com. A hug.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...