tisdag 29 april 2008

Hjärtat i halsgropen

L hade en tid hos talpedagogen idag. Det brukar gå bra, även fast jag har tröttnat för länge sedan. Men idag var det en elev som skulle lära sig, det har det varit förut med och det har jag inga som helst problem med. Problemet är att dom kör samma grejer hela tiden, samma spel och samma lekar. Det var ett nytt kort, en jojo som var jjjjjjjj. L hade myror i rumpan hela tiden och satt och gäspade och petade sig i näsan och vred sig än hit och än dit. Hon höll på precis som jag också kände mig. Hon gör framsteg, man hör mycket bättre vad hon säger men det går så sakta ska det göra det? Känns som om vi aldrig slipper den där talpedagogen. Det enda spännande som hände var när vi kom dit och skulle åka upp i hissen. Det stod massor av poliser och en kille i handfängsler och väntade på hissen tillsammans med oss.
När L var på kyrkis åkte S och jag till IKEA och lämnade tillbaka kuddar. Kuddar som jag köpte för ett tag sedan i ett "jagvillhadetsomiinredningstidningarnaköp". Ett köp som jag ångrade på en gång så jag har inte ens packat upp dom. 270 kronor fick jag tillbaka pengar som gick åt nästan allt på en gång. L fick ett kedjebrev häromdagen. Jag hatar kedjebrev och brukar bryta dom. Men L älskar att få post och blev jätteglad så för hennes skull så skickade vi det vidare. Jag hoppas att hon får några som fortsätter kedjan så hon får några brev i alla fall. Kedjebrevet bestod i att skicka klistermärken till dels den som stod överst på listan och dels till 6 av sina kompisar som då ska skicka brevet vidare. Så jag köpte 8 stickers (1 till L också om alla andra bryter kedjan) och en stickersbok om L skulle få klistermärken. Annars brukar hon klistra alla klistermärken hon får tag på på sin dörr och maken blir skitförbannad varje gång. Så för att få behålla husfriden köpte jag boken. Sen behövdes det ju frimärken också för att kunna posta breven/klistermärkena. Vi som har köpstopp igen. Men när vi var på IKEA och såg all choklad, godis, äppelkakor, pizzor och allt annat som dom säljer så köpte jag ingenting. Det är väldigt bra för att vara mig tro mig. Tänkte bara nej du vill fortsätta vara hemma och det funkade. jag brukar glömma bort det när jag väl står där. Fick en jättebraig ide sen när jag kom hem efter min framgång. Om jag skriver två lappar och lägger i plånboken, ett vid bankkortet och ett i sedelfacket där det står hemma eller köpstopp eller något likande då kan jag ju inte "glömma" det.
När vi åkte hem så la jag mig i ytterfilen bakom en bil. Helt plötsligt så kom världens rökdamm moln man såg ingenting. Förutom att alla bilar framför stannade det vill säga tvärnitade. Tur att vi har bra bromsar och att jag har bra reaktionsförmåga och att den bakom oss också hade det. Annars hade vi suttit som frimärken i bakarna på varandra! Snacka om att hjärtat åkte upp i halsgropen.
Fick mitt paket med smördeg, det stod på trappen när vi kom hem. Fanns recept med, ett på pizza verkade gott och en efterrättspaj. Ska prova dom någon dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilket bra tips med lapparna med hemma på brevid bankkortet!Det ska jag också göra,för bistra sanningen är ju att man får välja konsumera=ekorrhjulet lugno ch ro för både föräldrar och barn=köpstopp..
Har du som är så påhittig någon bra ide om en bröllopsgåva som inte kostar skjotran,en nära släkting ska gifta sig snart och jag har inte lust att lägga ut tusenlappar...
må gott/AnnH

hemmamamman sa...

Tyvärr mitt huvud är tomt just nu. Den enda bröllopspresenten som jag kommer ihåg att vi gett bort är en vattenkanna i plåt som jag målade med blommor och brudparets namn och datum för bröllopet. Roligt för dom använder den fortfarande.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...