tisdag 15 april 2008

Jag fattar inte!

Jag fattar inte att min lille M blir 16 år idag. Tänk att min lille gullepelle (som är mycket längre och starkare än mig) börjar bli så stor. Presenterna idag var Star Wars serien på dvd och säsongskortet på TV:n. Han är fotbollstokig och följer alla hemma matcher på plats. Förut så gav vi honom biljetter och resa till en av borta matcherna i present. Men det blev dyrare än att ge alla matcher på TV:n, även fast känslan inte är detsamma. Fler fördelar med det är att när laget spelade bortamatch i söndags så kunde alla fotbollsintresserade kalasare titta.
En annan sak som jag inte fattar är att när jag hämtade L på kyrkis och vi gick hem i sakta mak. Tittandes på alla blommor, stenar mm efter vägen. När vi gick förbi ett dagis så kom det flertalet mammor i nya bilar, på höga klackar, i snygga frisyrer och märkeskläder småspringandes mellan bilen och dagiset. Varför denna hets? Njut istället. Snart är barnen stora, jobbet kommer att finnas kvar men inte barnens småbarnstid. Här känns det som om en tavla som jag har på väggen passar bra.

Texten är lite suddig men det står: Shopping: konsten att skaffa saker man inte behöver med pengar man inte har för att imponera på folk man inte tycker om.

En sak till som jag inte fattar är hur ekvationen hemmamamma och ekonomisk oberoende ska gå ihop. Oftast går inte ens ekvationen hemmamamma hemma ihop. Jag har lyckats spara ihop lite pengar. Om jag går efter boken Your money or your life så om jag vill sluta jobba idag så är det 288 månader kvar tills min "riktiga" pension (om jag jobbar tills jag är 65 år). Om jag delar 288 månader med pengarna som jag har sparat har jag 5 öre i månaden att leva av! Nog för att jag inte kräver så mycket men jag vill gärna ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat i magen. Om jag tar summan som går åt i genomsnitt i månaden här och gångar den med antalet månader så behöver jag spara 4032000 kronor. Puh! Jag skriver jag men menar vi för maken blir inte av med mig så lätt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...