onsdag 14 maj 2008

Annat tänkande och idetorka

Efter att jag skrev lapparna om köpstopp och stoppade i sedelfacket och runt bank-kortet så har jag börjat tänka annorlunda. Inte på det sättet att jag ångrar mig när jag står och ska köpa något, alla köp jag har gjort efter det har varit nödvändiga (läkare, mediciner och annat). Utan på det viset att jag automatiskt tänker på vad jag handlar eller inte handlar. L och jag var på Coop för den sedvanliga månadshandlingen idag. Oftast brukar det slinka ner både det ena och det andra onyttiga eller så kallad utrymmesmatsmat. Med utrymmesmat menar jag mat som vi egentligen inte behöver rent näringsmässigt. Det är snacks, godis, såser, efterrätter och liknande saker. Men det enda onödiga som slank ner idag var en flaska med vitlöksdressing.
Maken har också börjat tänka annorlunda, fast han inte ens har några lappar. Vi diskuterade vad vi ska köpa för växter när vi ska åka till Blomsterlandet någon dag. Tomater och paprika har jag varit för lat för att så så det ska vi köpa, det var vi båda överens om. Sen behöver vi en ny ballkonglåda, en av våra gamla bara ramlar i bitar så fort man tittar på den. Vi har fem ballkonglådor. Två planterar jag sallad i eftersom vi inte har plats för ett "riktigt" land. Tre är det vanliga blommor i. Funderade på att plantera luktärter och blomsterkrasse istället för att köpa blommor. Sen behöver vi någonting att sätta vindruva i. Jag fick vindruveskott av en familj där jag urintappade kvinnan. Det var inte så vanligt men ibland så blev det rötter på skotten så att man kunde plantera dom. Jag har fått rötter på två av mina skott. Vet inte om jag hade tur eller om det är för att jag har stoppat c-brus vitaminer i vattnet ibland.

Sen ville jag ha ett persikoträd också. Men maken tyckte inte det för han tyckte att det var en lyx som vi inte kan kosta på oss nu. Det har han ju faktiskt rätt i. Jag såg bara vad bra det skulle bli med egna persikor. Men med tanke på att det kostar nästan 400 kronor så kan vi köpa väldigt många persikor för det.

För flera år sedan (säkert nästan 10 år) så gick kupan till våran ostkupa sönder. Vi tog burken till en potatissallad (utan locket) som vi hade ätit och ersatte kupan med den. Men nu har den spruckit i kanten. Jag är fortfarande för snål för att köpa en ny ostkupa. Sen köper vi inte potatissallad längre så nu måste jag komma på någon annan burk som jag kan använda istället.

Här kommer en bild på L:s data hörn. Vi har inrett en av våra garderober till data hörn. Jag försöker komma på något billigt eller som redan finns hemma för att hänga på stången och ha hennes dataskivor i.När vi delar av S rum och kontoret så ska vi använda garderober som "vägg". Garderoberna ska stå mot S rum dels för att hon behöver dom för att ha sina kläder i och dels för att vi har en bokhylla med böcker i på kontorssidan. S har en bäddsoffa som står mot väggen idag som vi då måste hitta en annan plats till. Då kom S på att hon kan ha sitt sminkbord inne i en av garderoberna ungefär som L har sin dator. Så det måste jag också komma på hur det ska göras rent praktiskt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...