torsdag 22 maj 2008

Doktorer

Maken och S kom hem vid 23.00 tiden igår kväll. Akuten trodde på blindtarmsinflammation för proverna visade på en infektion av något slag. Vi skulle till lab och ta nya prover och tillbaka till akuten imorgon, alltså idag.
Klockan 8 skulle vi infinna oss på lab så det blev en tidig morgon efter en nästan sömnlös natt. Jag sprang och kollade S hela natten. När vi kom till lab visade det sig att det var nummerlappar. Vi fick nummer 47 och det var nummer 32 när vi kom dit. Efter över 1 timme var det äntligen våran tur. Proverna skulle vara färdiganalyserade på en timme så vi behövde inte brådska till akuten. Vi kom dit vid halv 10 och blev tillsagda att sitta i väntrummet för det var skönare där än på ett rum. Vad som var skönare där vet jag inte för det fanns inga tidningar eller någonting. Efter 1 timme fick vi komma in på ett rum och efter ytterligare 1 timme kom läkaren. Proverna var bra idag så det var nog ingen blindtarm i alla fall det var troligtvis förstoppning. När både S och jag protesterade att hon har bajjat rejält både igår och idag så fick vi inget gensvar utan hon skulle ha lavemang. Vilket hon fick men det kom ut utan effekt eftersom hon inte hade något baj som stod i tarmen. Nu var det över 17 timmar sedan som S hade ätit eller druckit så hon var rejält hungrig och törstig. Då trodde läkaren att det var gallsten. när jag sa att hon är hungrig så det är svårt att avgöra om det är hunger eller värken från igår som gör ont fick vi äntligen gå iväg och äta. Vi skulle komma tillbaka efter maten så skulle han klämma mer på magen och ta ett ultraljud. Då ringde jag maken som var på seminarium så han kunde komma och lösa av mig eftersom L hade varit med mormor på jobbet hela dagen. Jag kan inte direkt säga att min tro på läkare har ökat snarare tvärt om. Han hade inte en susning om vad det var utan grep vilt i luften. Sen när han undersökte S såg han hennes pigmentfärgning på halsen och undrade om det var strypgrepp. När han såg hennes eksem frågade han om det var märken efter slag. Efter det frågade han säkert 5 gånger om hon hade fått ett slag i ryggen. Kändes väldigt mycket som om han anklagade oss för barnmisshandel. När maken och S kom tillbaka till akuten efter lunchen så blev dom hemskickade och S skulle bli kallad till ett ultraljud. Hon skulle även på återbesök om 2 veckor.
Ett annat fall av idiot läkare är den jag har nu. Först glömde hon ju ringa förra veckan, sen glömde hon ringa i tisdags. Sen skrev hon ut för låg dos medicin. Efter att jag blivit avlöst av maken och hämtat L så åkte vi till vårdcentralen för att jag skulle ta mina blodprover och hämta sjukintyget. Jag är sjukskriven till 8 juni nu. Tänkte skicka den till chefen det var bara det att när jag kom hem såg jag att läkaren hade glömt att skriva under sjukintyget. Alltså måste jag åka tillbaka dit imorgon för en underskrift. Dessutom fick jag betala 80 kronor för sjukintyget och 80 kronor för proverna alltså 160 kronor. Om jag hade fått en läkartid hade det bara kostat 120 kronor för allt.
Jag har rensat skallen och kopplat av genom att plantera. Nu är tomaterna, paprikan, chilin och vindruvan i marken. Det som är kvar är potatisen som jag ska sätta i hinkar men jag fick slut på jord så maken måste blanda ny jord först.

1 kommentar:

tompalm sa...

du måste va min granne, för det bara måste vara min vårdcentral du varit på, eller står det så illa till att det finns fler.
ska oxå plantera idag, men bara lite chilifrön
ha gott i helgen, själv ska jag jobba

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...