lördag 3 maj 2008

Eko-reko och pizza

Plockade in några påskliljor från trädgården, mer ekologiskt än så kan det väl knappast bli! Jag köper ekologiska bananer, ekologiska citroner och ekologisk mjölk. Skulle vilja köpa mer varor men tyvärr tillåter inte ekonomin det. Ekologiska maten är mycket mycket godare än "vanlig" mat. Det är så mat ska smaka egentligen. Utan tillsatser, hormoner och annat skit. Det borde inte behövas finnas ekologisk mat för all mat borde vara ekologisk för det är ju det som är naturlig mat egentligen.
Till fikat gjorde L och jag havrebollar. Man kan köpa dom i affären/kondiset för 5 - 10 kronor styck, hemgjorda kostar 50 öre styck och smakar minst lika gott. Jag brukar frysa dom som blir över (om det blir några över). Obs det blir fler än på bilden.Havrebollar:
2,5 dl socker
250 g margarin
Mixa i 10 minuter.
Blanda i:
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker
12 dl havregryn
1 dl kallt kaffe
Smeten blir ganska kladdig. Forma till bollar och rulla i kokos. Ställ in i frysen ett tag.
Till kvällsmaten blev det hemgjord pizza gjord på grönsakssmördeg. En spenatbotten och en tomatbotten. Det smakade så där. Funderade på att köpa några bottnar och ha i frysen för jag orkarintelagamat dagar. Eftersom jag gör en jättestor sats med pizzasås och fryser så är det bara att plocka fram botten, sås och riven ost. Fyllningen idag var ananas och banan på spenatbotten.
Och kebabkött som var över efter våran kebabprovar kväll med lökringar på tomatbotten.

Maken kom hem med husvagnen till L:s stora förtjusning, hon har varit ute och klappat och kramat husvagnen flera gånger. M ringde äntligen. Jag har ringt honom flera gånger men han har inte svarat. Att dom var framme visste vi för vi har sett på resultatlistan att dom har spelat. Han skyllde på att det hade varit så roligt att han inte haft tid till att ringa. När jag frågade hur det hade gått i matcherna så blev han lite tystlåten och sa bara "det har väl gått bra". Han hade bara fått stå första matchen (då spelade dom lika) sen hade en av backarna fått stå dom andra matcherna (då förlorade dom). Konstigt att tränarna ber om att M ska följa med ett lag som han inte ens spelar i till en cup och sen får han inte ens spela. Jag ska luska i det när han kommer hem men om dom har varit orättvisa mot M så ska jag f*n läsa lusen av tränarna. Känner redan hur lejoninnan i mig väcks. Vi har f*n betalat 850 kronor för en cup som M:s lag inte ens spelar i utan tränarna för ett annat lag har bett M följa med! Usch och fy vad jag svär nu men jag blev skitförbannad.
Jag gjorde en äppledocka för ett bra tag sedan, funderade på att ha det som julklappar i år men ville prova hur det blev innan jag satte igång att masstillverka. Huvudet blev jättebra men jag är urdålig på att sy så jag måste komma på hur jag ska göra kläderna och kroppen. Här är huvudet i alla fall, ser precis ut som en gammal gumma.

Jag hittade beskrivningen i en bok som jag lånade på biblioteket som hette Pomonas äppelbok av Görel Kristina Näslund.
Det har varit en gråmulen dag så vi lånade en film och tittade på. Vi har en digitalbox från Telia och man kan hyra filmer för mellan 5 - 50 kronor/film direkt i TV:n. Vi har aldrig provat det förut men det funkade jättebra så det gör vi säkert fler gånger. Då behöver vi inte ta bilen och slösa bensin och släppa ut avgaser för att låna filmer längre så det känns bra.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...