måndag 5 maj 2008

Maskrosor, bok och premiärbete

M kom hem helskinnad efter sin cup igår kväll klockan 21.00. Han hade haft det bra men var redigt förbannad och upprörd. Han tyckte att han hade slängt sina 850 kronor i sjön eftersom han bara hade fått stå två av fem matcher. När han blev tillfrågad om han ville följa med hade lagledaren sagt att dom inte hade någon målvakt. Men så var alltså inte fallet visade det sig, killen som hade stått dom andra tre matcherna var en av deras ordinarie målvakter. Om M hade vetat det innan så hade han aldrig följt med. Vi har försökt få tag på M:s riktiga lagledare för att säga vad vi tycker om det hela. Att M inte vill ställa upp för 93:orna mer eftersom han är grymt besviken. Fortsättning följer............
När L och jag sparkade oss hem från dagis så plockade hon blommor till mig. Fina va!

L har gått från trampbilarna på dagis till sin nya kärlek sparkcyklarna. När jag berättade att vi hade sparkcyklar hemma så blev hon eld och lågor. Sparkcyklarna på dagis har tre hjul men dom vi har hemma har bara två. Men hon har lärt sig hålla balansen jättefort. Hela förra veckan så sparkade vi oss hem från dagis och kyrkis. När hon blir trött står hon framför mig och så sparkar jag. Vi har förflyttat cykelkorgen från hennes "innecykel" till sparkcykeln.

När vi kom hem tog vi ut "grisarna" (marsvinen) i deras utebur för första gången i år. Jag blev lite vemodig då för när vi tog ut Mufasa på grönbete blev han så glad att han gjorde glädjesprång. Han åt rent så vi behövde nästan inte klippa gräset när han hade varit i farten. Tyvärr finns han ju inte bland oss längre men han har förhoppningsvis massor med grönbete i sin marsvinshimmel.

Jag har läst klart mamma @ home av Elise Claeson. Jag tyckte att den var jättebra även fast jag tyckte att den hade sina brister. Hon skriver att det är alla mammors rätt att få vara mammor hemma med sina barn. Och inte som det är idag samhällets barn. Hon skrev också om en massa undersökningar som visar att barn mår allt sämre och att det troligtvis beror på den tidiga separationen från mamman. Jag håller med om allt i hela boken och jag är jättegärna hemma med mina barn men tyvärr sätter ekonomin käppar i hjulet och det skrev hon inte så mycket om.

Vi har även fått besked om att vi inte kan få JAK-lånet eftersom man inte kan lämna fordon som säkerhet. Vi måste för att få det antingen belåna huset eller ta ett så kallat Blanco lån. Det betyder att vi måste vänta sex månader för att få det och att det måste betalas tillbaka på fem år istället för sex år. Att belåna huset mer känns inget bra. Så det blir ett Blanco lån. Månadskostnaden ökar med 300 kronor eftersom det blir ett år kortare betalningstid. Men å andra sidan får vi 50.000 kronor i handen ett år tidigare. Känns lite skrämmande eftersom vi inte vet hur det blir med mitt vikariat och med min sjukskrivning men Nordea lånet där vi har husvagnen nu och som vi ska lösa in med JAK lånet är på 700 kronor i månaden och vi brukar betala mellan 1000 - 1500 kronor i månaden för att det ska minska snabbare. Så om vi räknar på det så ökar månadskostnaden "bara" med 200 - 700 kronor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...