onsdag 21 maj 2008

Nervös

Är så nervös just nu att om jag bara skriver en massa goja och fel så är det inte min mening. Maken är med S på akuten för en misstänkt blindtarmsinflammation. Dom åkte för 30 minuter sedan så det lär dröja ett bra tag innan jag får reda på vad det är och ännu längre tills hon är färdigopererad om hon blir opererad. Började med ont i höger sida av ryggen som spred sig till höger sida av magen. Till slut gjorde det så ont att hon bara grät. Vilket hände mitt i avslutningen på kyrkis. Först var det familjegudtjänst och alla kyrkisbarn sjöng sommarsånger med kransar i håret, jättefint. Sen var det tipspromenad och till slut korvgrillning. Värken började bak i ryggen ett par timmar innan vi åkte. Eftersom maken har haft njursten så frågade jag henne flera gånger om hon hade kissat. I kyrkan började det lite grann i magen och under grillningen gjorde det ondare och ondare så ögonen tårades. I bilen hem störtgrät hon för att det gjorde så ont. När vi kom hem ringde jag sjukvårdsupplysningen som sa "åk till akuten är troligtvis en blindtarmsinflammation". Vilket maken alltså gjorde 19.35.
Upplösningen på mitt telefonvakteri kom idag då jag ringde vårdcentralen igen. Sköterskan som svarade sa att jag stod med på listan för igår och att jag var avbockad, alltså att läkaren hade ringt mig. Men det stod ingenting om det i journalen så hon tycket det var jättekonstigt och skulle säga till läkaren igen. Ett par timmar senare ringde läkaren och ursäktade sig med att hon hade glömt bort mig. Jag förklarade hur det var och hon skrev remiss för nya blodprover som jag ska till vårdcentralen och ta imorgon. Sen skrev hon remiss för en röntgen på mina knän. Alltså en drop in röntgen igen. Sist tog det 2,5 timme så det var ju inte direkt vad jag längtade efter. Nästa vecka går sjuksköterskorna på röntgen i strejk så det måste göra på torsdag eller fredag. Efter jag har varit på röntgen ska hon skicka en remiss till reumatologen. Sen frågade läkaren om Naproxenen hade hjälp vilket den inte har. Då sa hon "oj då jag skrev visst ut för låg dos åt dig, du ska ha 500 mg inte 250 mg. Du ska ta 2 tabletter varje gång istället för en".
På förmiddagen ringde min "kompis" M och sa jag sitter på bussen på väg till dig. Idag var det inte fullt så trevligt som sist för hon bara klagade. Klagade hon inte på att saften var för svag eller på att hon ville ha vatten så klagade hon på sin exmaken, på sitt exjobb och på sin advokat. Hon tillbringade även en timme med att låna telefonen och ringa till sin exmaken och till sin advokat. Det enda "roliga"var att hon hade tagit med sig en chokladbit till mig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...