fredag 9 maj 2008

Premiär dopp

Jag såg på Lyxfällan igår kväll. Det var en tjej som tjänade 24.000 kronor i månaden efter skatt och som hade tagit en massa SMS lån som var med. Maken och jag tjänar inte ens 24.000 kronor ihop efter skatt undrar vad hon har för jobb? När Charlie och Mathias gjorde budget tavlan på slutet så sa dom så mycket får det kosta och så mycket får det kosta och så vidare. Det är ju jättelätt att få en bättre ekonomi på "tavlan". Då kan man ju sätta upp vilka siffror som helst men sen ska dom ju gå att hålla sen också.
Apropå jobb så är mitt jobb för tillfället att vara mamma. Det finns folk som har problem med det. Som tycker att man inte kan ha det som jobb. Jag klagar inte på andra människors jobb så varför klagar dom på mitt? Varför kan inte mamma vara ett jobb? Samhället tycker inte heller att det är ett jobb. Vårdnadsbidrag är ett steg i rätt riktning. Tyvärr kommer inte vi att kunna utnyttja det om det nu blir sanning av det. Barnen slutar inte vara barn vid tre års ålder så jag tycker att vårdnadsbidraget borde sträcka sig till minst 7 års ålder. Gärna ännu längre.Jag har läst undersökningar (kommer inte ihåg var) som visar att tonåringar behöver sina föräldrar mer än småbarn. Jag har haft andra jobb i mitt liv och jag kommer säkert att få ett enligt samhället riktigt jobb igen när den tiden kommer men just nu är mitt jobb att vara mamma. Snart går min sjukskrivning ut och jag är tillbaka som sjusköterska igen men jag ser det som ett kort inhopp innan jag börjar mitt riktiga jobb igen. Jag hoppas att det blir riktigt länge men tyvärr sätter nog ekonomin käppar i hjulet.
Det fick mig till nästa apropå. Apropå mammor så min kompis M som var här häromdagen. Hon har två döttrar som hon inte får träffa för hennes exmake. Hon gör ingenting för att få träffa dom heller mer är gnäller. Hur som helst så sa hon när hon var här i onsdags "det är konstigt, jag har varit mamma till A:s barn, till B:s barn, till C:s barn och nu till J:s barn men jag kan inte få vara mamma till mina egna barn". Jag tänkte inte på vad hon sa förens efteråt. Hon tänker ju och gör precis som hennes exmakes nya sambo gör. Ser sig som barnens nya mamma. Dom barnen har kanske också egna mammor som tycker och tänker samma som hon gör.

L lekte med D och hans lillasyster S idag också. Dom premiärbadade i våran pool.

Deras pappa kom över och ville titta hur det såg ut inne hos oss för att få lite inspiration. Alla hus ser likadana ut men är lite ändrade inuti. Källarna är oinredda från början så där ser det lite olika ut. Vi ska när vi får råd sätta upp en vägg i det kombinerade S rum och kontoret. Men då berättade grannen att dom hade delat av sitt rum med garderober. Vilken bra ide! Garderober kan man få för 50 - 100 kronor via annons i våran lokaltidning. Billigare + en massa gardeber till S. Toppenbra! Sen blir det inte så mycket jobb heller.
När jag tvättade förut idag så använde jag ett tvättmedel som jag köpte i lågprisaffären. Jag har aldrig använt det förut men jag blev grymt besviken. Nästan alla fläckar var kvar. Mitt asklut och tvättnötterna är mycket bättre. maken gillar inte att jag tvättar med asklut eller nötter han vill ha "vanligt" tvättmedel men han kanske ångra sig nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Alltid lika kul att läsa din blogg men ibland blir det lite kusligt,det känns som att du skriver om mitt eget liv.
Att "bara" vara mamma räknas ju inte..jag har börjat svara på alla kommentarer med att den dagen jag hittar ett jobb som är viktigare än att ta hand om mina barn,den dagen ska jag börja jobba..

Coop X-tras tvättmedel är jättebra,tar bor fläckarna lika bra som alla dyra tvättmedel.

AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...