fredag 13 juni 2008

Grus och guld

Vi är medlemmar i JAK för att vi gillar deras eftersparande. Tyvärr blir månadskostnaden högre än vad den är idag för oss om vi tar ett lån där. Vi ansökte om ett så kallat Blanco lån. Först ville vi lämna husvagnen som säkerhet men det fick vi inte. Vi ville inte lämna huset som säkerhet så det blev ett Blanco lån. Det betyder att man inte behöver lämna säkerhet eller ha borgenärer. Tyvärr är väntetiden för ett sånt lån minst 6 månader. Det är husvagns lånet vi vill skriva om. Med räntan på det lånet kommer husvagnen kosta minst tre gånger så mycket innan det är betalt. Med JAK lånet får vi betala mer än vad vi gör idag som sagt var, men lånet är helt betalt om 3 år och då får vi dessutom 50.000 kronor i handen. Man behöver inte efterspara så länge om man har sparpoäng. Jag sparar 500 kronor i månaden men har inte kommit upp i så många sparpoäng som behövs än. Men man kan efterlysa sparpoäng i deras tidning Grus och Guld. Jag skickade in en sådan efterlysning som jag trodde skulle komma med i tidningen detta nummer. Tyvärr gjorde den inte det så jag blev väldigt besviken och skickade in en efterlysning till. Jag vet inte om den förra ligger på kö till nästa nummer men det kvittar. För om vi får in en efterlysning i flera tidningar får vi förhoppningsvis fler poäng. Varje gång tidningen kommer blir jag medveten om mitt misstag med prenumerationen Alla som är medlemmar i JAK får tidningen gratis. Vilket jag inte hade en tanka på när jag beställde prenumerationen. Så vi får två nummer varje gång. I detta nummer stod det om sop dykare. Jag blev helt fascinerad. Jag skulle aldrig kunna göra det själv. Artikeln handlade om två stycken i Lund som var sop dykare. Dom plockade nästan all sin mat, alla sina kläder och grejer ur soptunnor. Den ena hade en maträkning på några 10 or varje månad resten var ur soptunnor. Det är alltså inte hushållssopor utan sopor från affärer. Affärer slänger tydligen hur mycket mat som helst. Har en ost gått ut så slängs den samma dag. Även om mat håller sig längre än bäst före datum. Har en förpackning en defekt slängs den. Vilket slöseri! Kan inte affärerna börja sälja seccunda mat istället? Jag skulle gärna köpa trasiga förpackningar och utgången mat (om den var fräsch).

Jag har inte visat hem bilder på ett tag men nu kör jag igång igen. Köket är det som står på tur. Där gillar jag den här vinhyllan som maken sågat till av en list. Den är sen klistrad på en vanlig hylla.

Sen gillar jag brödstången som vi har gjort av ett sopkvast skaft som vi målat brunt. Den hänger i kedjor som vi skruvat fast i taket.Kolla in dom här plåstren, det blir ju nästan kul att slå sig. Dom i plåtburkarna kanske man kan ge bort istället för blommor när man ska gå bort. Min favorit är pussmunnarna, suschin och dom stekta äggen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...