onsdag 18 juni 2008

Eksem av bekämpningsmedel.

Läste på Aftonbladet och Allt om barn, fastnade för två artiklar idag. Archie 9 månader har fått eksem i ansiktet efter att ha suttit på en ny soffa som var full av bekämpningsmedel. Ännu en orsak att köpa begagnat, alla farliga ämnen har försvunnit i tvätten eller luften hos förra ägaren. Läs om Archie här. Ont i huvudet hos barn ökar. Nästan hälften av alla skolbarn har ont i huvudet. Vanligaste orsaken är spänningshuvudvärk eller stress men det kan också bero på migrän. M hade ofta migrän när han var liten men det yttrade sig i feber och trötthet, inte i huvudvärk. När vi sökte för det så sa läkaren att det var barnmigrän och att det nästan aldrig yttrar sig i huvudvärk. Verkar som om dom har kommit på andra tankar. Jag tycker att det är skrämmande att skolbarn är så stressade att dom får huvudvärk. Jag tror att det är föräldrarnas stress som smittar av sig. Alla dessa grejer, upplevelser och pengar går före barnen. Läs artikeln här. Läste en artikel i Föräldrar och barn om Axel 1 år som har en sjukdom som heter Krabbes sjukdom. Den gör att alla funktioner i kroppen slås ut en efter en och oftast dör barnet innan 3 års ålder. Stackars hans föräldrar, dom vet inte om han dör imorgon eller nästa vecka eller om 1 år. Dom vet bara att han snart kommer att dö. Tänk vad mycket sjukdomar det finns som man inte har en aning om. Vill ni läsa mer om Krabbes sjukdom läs här.
I mitt inlägg igår skrev jag om djurförsök och jag fick en kommentar om att det är djurens rätt som gäller om man vill engagera sig mot djurförsök. Jag ska i alla fall kolla in deras hemsida.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...