lördag 14 juni 2008

Lån och tvättmedel

Om jag ska fortsätta spinna vidare på mitt inlägg igår om lån. Ett av våra huslån ska skrivas om (det är det fjärde med låg ränta som har skrivits om på några månader). "Felet" som jag tycker det med det här lånet är att det "bara" är på 20.888 kronor. Jag skriver bara för att alla andra huslån ligger bra mycket högre än så. Maken tycker att huslån är "bra" för det är som en hyra på huset som ska betalas varje månad. Jag tycker att ett huslån är som alla andra lån och ska betalas av så snabbt som möjligt. Tyvärr har jag inte 20.000 kronor att lösa in ett lån med. Jag har i alla fall fått maken med mig i att vi ska ta lånet på rörlig ränta och betala av det så snabbt som möjligt. Även om det mest är jag som vill det. Det högsta vi kan amortera är 10 % per år. Alltså 2000 kronor, det blir 10 år innan det är betalt. Nu betalar vi 124 kronor per månad i ränta på det lånet. 1488 kronor ränta på ett år. 14.880 kronor på 10 år. På det ursprungliga lånet på 20.888 kronor betalar vi alltså egentligen 35.768 kronor. Helt sjukt!
Något annat som är lika tråkigt som huslån är att våran bil börjar bli gammal. I alla fall enligt den bilmodellens ålder. Det börjar bli hög tid att byta den mot en ny yngre bil. Delarna börjar gå sönder en efter en. Idag har maken bytt avgasrör, det var hål på det andra. Nackdelen med det var att det hördes väldigt väl när vi kom, det knackade väldigt högt! Vi kan inte köpa bil
med sparade pengar utan måste då ta ett lån till!

Med tanke på att vi inte har en aning om hur det blir med jobb för mig till hösten så törs vi inte binda upp oss med ytterligare ett lån.

När jag läste vi i villa tidningen så hade dom en liten notis om tvättmedel där. Jag tvättar med tvättnötter. Askluten har jag slutat med. Jag köpte ett tvättmedel på lågprisaffären men det tvättar inte rent. Det är något som heter Swerea IVF som har testat tvättmedel. Bäst blev Willys tvättmedel. 2.a Nopa 3.a Skona 4.a Lina 5.a Neutral 6.a X-tra och Maxitrat 7.a Ariel och sist på en 8 plats kom Via. Vi handlar en gång i månaden på Willys så jag ska prova deras tvättmedel. Återkommer med resultat.

Nu till något roligare. När vi var ute och cyklade med L till olika lekplatser i området så följde grannen efter oss runt, runt till första lekplatsen. Hon är 1 år äldre än L och har aldrig brytt sig om L förut. Dom lekte en lång stund. Sen cyklade vi vidare till en annan lekpark. Då kom det en tjej som säkert var ett par år äldre än L och frågade om dom skulle leka. Vi har aldrig sett henne förut. Hon frågade L om hon kom från något annat land. När L sa nej så sa hon nehej, jag har en kompis som pratar som du. Sen bestämde dom att dom skulle träffas där imorgon igen. Eftersom L inte pratar så bra så har hon haft det lite svårt med kompisar så det kändes jättekul.

L är väldigt social och smälter in överallt. Hon har lätt för att leka med alla så det känns sorgligt att hon står utanför i vissa situationer på grund av talet. Hon leker precis lika bra själv som i grupp därför tycker personalen på dagis inte att det är ett problem. Jag läste den här artikeln på allt om barn om barn och kompisar. Där står det att det räcker om barnet får leka hemma en gång per vecka. Det gör oftast L så det kanske inte är ett så stort problem som jag tycker. Jag oroar mig för allt hela tiden.

1 kommentar:

Naranja sa...

Hej! Har hittat hit. Du har en bra och intressant blogg tycker jag. Man får massor med tips.
Jag tycker också att det är lite läskigt med lån, att man betalar så mycket i ränta. Jag vill också bli av med mitt lån snabbt. Har visseligen "bara" ett CSN-lån som har relativt låg ränta men vill ändå bli av med det snabbt.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...