torsdag 26 juni 2008

Räkningar, ränta och böcker

"Roade" mig på min första semesterdag med att skriva räkningar. Jättekul med tanke på att vi hade tre försäkringar som skulle betalas. Bara dom gick på över 7000 kronor. Med huslån och övriga räkningar så går vi på plus minus noll denna månad med. Nästan i alla fall, vi har lite pengar över till semestern nästa vecka. Även om det blev mindre än vad vi trodde från början. Men campingplatsen har vi betalat i förskott.

Vi har ett huslån som ska skrivas om den 30 juni. Det är vårat lägsta huslån på "bara" 20.888 kronor. Det högsta vi kan amortera är 10 % per år, det tar alltså 10 år innan det är betalt. 10 år! Vi tänkte ta det på rörlig ränta men det finns tydligen inte längre. Utan vi måste binda det på
minst tre månader, vilket var den lägsta räntan idag. 5,68 % mot den näst lägsta som var den 10-åriga på 6,17 %. Räntan idag på det lånet är 3,45 % så det blir högre månadskostnad. Nu har vi snart skrivit om alla våra lån på kort tid och alla har fått högre ränta. Det högsta lånet som är på 290.000 kronor ska skrivas om i september så jag hoppas att räntorna sjunker rejält innan dess.

Jag har frångått mitt köpstopp igen. Jag kan hålla mig från att köpa godis och mat på jobbet (i alla fall för det mesta). Jag har inget behov av att köpa nya kläder eller saker. Men det jag har jättesvårt från att inte köpa är böcker. Jag älskar böcker. Jag har börjat låna mer böcker från biblioteket. Men det är två problem med det. För det första så har dom inte alla böcker som jag vill ha så dom andra "måste" jag köpa. För det andra så märker jag att boken är jättebra och att jag bara "måste" ha ett exemplar själv. Tre stycken nya älsklingar köpte jag denna gång.

Det är "The Circle of Simplicity: Return to the Good Life" av Julie Andrews. "Not buying it" av Judit Levine och "The secret" av Rhonda Byrne. Dom två första fanns inte att låna på biblan, den sista fanns men det är 15 personer före mig i kön. Dom två första handlar ironiskt nog om att minska sitt köpberoende och att leva enkelt. Anki som har bloggen köpstopp gillar också böcker. Det är förresten från henne som jag får många av mina boktips. Hon hade köpstopp ett helt år och köpte inga böcker på hela året (har jag för mig). Hon gick med i något som kallas Bookmooch. Där man tydligen skickar böcker som man inte vill ha kvar till någon annan. Så man får alltså nya böcker gratis. Funderar på att bli medlem där. Problemet är bara att jag gillar alla mina böcker så jag har ingen att skicka vidare. Dessutom är det tydligen mest engelska böcker som går lättast, både att få och att bli av med. Jag har flera engelska böcker men dom är dom som jag gillar mest och känner att jag inte vill göra mig av med (idag i alla fall).

4 kommentarer:

Rosengeranium sa...

Ack ja, "anden är villig men köttet är svagt" - mitt enda sätt att hålla mig från att handla brukar vara att hålla mig ifrån stan (där affärerna är). Konstigt nog har jag mycket lättare att hantera onlineshoppar, än så länge....

Jag brukar försöka se det som ett långtidsprojekt - det tar tid att lära om något som man blivit uppfostrad till sen barnsben, kanske inte av föräldrar, men av reklam som finns precis överallt.

Ann-Christin sa...

Det skall bli kul att se vad du tycker om böckerna. Glöm inte bort möjligheten att fjärrlåna böcker från andra bibliotek heller! jag har låna tin en del från Stockholm vilket har gjort att de har köpt in böckerna till Göteborg. Biblioteken vill gärna ha inköpsförslag också, i alla fall de bibliotekarier som jag har pratat med.

hemmamamman sa...

Rosengeranium, jag har inga problem med att inte handla när jag går på stan. Mitt problem ialla fall ifråga om böckerna är online shopping.
Anki, jag har aldrig tänkt på fjärrlån, tack för tipset.

Anonym sa...

Kolla försäkringar noga, ofta betalar man dubbelt, för en del ingår ändå. Barnförsäkringar var jag tveksam till, för de gällde ju ändå inga idrotter... Byt försäkringsbolag, vi halverade nästan avgiften.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...