söndag 15 juni 2008

Storhandling och storkok

Maken och jag har varit på Coop för den sedvanliga månadshandlingen. 1221 kronor gick kalaset på. Om jag inte hade haft självscanning hade jag nog svimmat framme i kassan. I och för sig är det vad det brukar kosta på ett ungefär men jag tyckte att jag inte skulle handla så mycket idag. Men bara osten kostade nästan 200 kronor. Sen hade vi nästan slut på toapapper (igen) så det köpte vi en storbal och sen köpte vi sill och efterrätt till midsommar, sen hoppade det i en kryddost i vagnen också. Va konstigt det gör det till varje påsk, midsommar och jul.

Till kvällsmat gjorde jag biff med bambuskott. Jag använder högrev som jag skär till "lövbiffar" i skärmaskinen. En bit högrev, champinjoner, lök och bambuskott räcker till 3 gånger för oss fem. Jag gillar storkok. Mat till flera gånger men bara en omgång tillagning och disk.

Dagen har bara försvunnit. Jag har städat, sen cyklade L och jag runt till lite olika lekparker idag också.
Rundturen av grejer jag gillar i huset går idag till vardagsrummet som också är TV-rum. Där finns det inte så mycket hemgjorda saker men mycket pynt.
Braskaminen gillar jag dels för att det är så mysigt att elda i den. Dels för att den sparar väldigt mycket el kalla vinterdagar. Maken och jag satte in den när vi nyss hade flyttat in. (ni behöver inte titta på vad smutsig rutan är, det är makens "jobb" att göra rent kaminen).
I ett hörn av huset som vi "inte" har enligt Feng shui har jag en spegel för att förstärka baguan på utsidan av huset. Jag har hängt en murgröna på spegeln. Det sitter precis över TV:n så blickarna dras automatiskt dit när det är tråkigt på burken.

På varje sida om kaminen sitter det en ljuslykta i taket. Det sitter även en i varje hörn av den väggen. Alltså fyra ljusstakar i olika modeller. Blir väldigt fint när man eldar i alla samtidigt, vilket enligt mig är alldeles för sällan.

Jag såg på en dokumentär på TV 2 igår kväll. Den handlade om hur världen kommer att se ut 2075 wnligt FN:s klimatforskare. Det var verkligen en ögonöppnare. Tycker att jag gör mycket mijlövänliga saker redan idag med efter att ha sett detta så känner jag att jag vill och måste göra mer. Vi sopsorterar och komposterar allt vårat avfall. Jag försöker att köpa begagnat så mycket det går. Läste på allt om barn om en mamma som köpte nästan alla kläder till sin dotter begagnat antingen via butiker, sidor på nätet eller klädbytardagar. Jag har aldrig varit på någon klädbytardag men jag skulle gärna vilja gå. Vet tyvärr ingen häromkring men ibland har jag lekt med tanken att starta en själv. Jag köper vissa varor ekologiskt, skulle gärna köpa flera men det är en kostnadsfråga. Det jag skulle vilja göra mer är att skaffa en miljövänlig bil och solvärme. Här kommer texten ut TV:tablå för programmet (kopierat från SVT:s hemsida) kommer programmet i repris kan jag rekommendera det.

2075: När prognoserna slår in
Vilken värld väntar de barn som föds idag om vi inte hejdar klimathotet? Denna dramadokumentär från 2008 berättar om några människoöden i olika världsdelar. Året är 2075. Julia kämpar för att rädda familjens vingård i Frankrike trots torka och gräshoppor. Idri från Niger vill till Europa men stoppas av en gigantisk mur av skrotade bilar. Kanadensiska biologen Grace har sett nio av tio arter dö ut, bland dem isbjörnen. Men så upptäcks en överlevande björn från satellit.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...