torsdag 5 juni 2008

Överraskningsfest, dagisbesök och iste

Det blev ett kort sommarlov från dagis. Jag glömde att L hade med sig både foppa tofflor och skor till dagis igår. Eftersom dom skulle gå till lekparken så ville jag att hon skulle ha "riktiga" skor på sig. När jag hämtade henne hade hon sina älskade foppa tofflor på sig och vi glömde dom andra skorna. Tur i oturen att det var dom vanliga skorna. Foppa tofflorna älskar hon så mycket att hon skulle kunna sova med dom om hon fick.


S av alla omtyckta lärare fyllde 30 år idag så S och hennes tjejkompisar ordnade en överraskningsfest. Det blev lite av 10 små negerpojkar av det hela. Från början var det hela tjejgänget på 6 stycken som skulle fixa festen. Men 4 stycken hade ledigt från skolan idag och skulle på studenten så det blev S och en tjej till som ordnade allt. Dom kom till skolan 1 timme innan och dekorerade klassrummet med 30 ballonger. Sen hade dom samlat till blommor från hela klassen. Gjort två tårtor och köpt en present och ett kort till läraren själva. Dom hade också satt upp plakat över hela skolan med en bild på läraren och texten C 30 år. Hon blev jätteglad och rörd. Det tråkiga är att hon bara är vikarie och den ordinarie läraren kommer tillbaka till hösten så dom får inte ha kvar henne. Jag ska hjälpa S att skriva ett brev till rektorn om att hon är den bästa läraren dom har och att dom gärna vill ha kvar henne. Hon ska tydligen få jobba kvar på skolan i alla fall.


Jag gillar iste men tycker det är både tråkigt och jobbigt att släppa hem en massa tetra från affären så jag provade att göra eget iste idag. Det blev supergott och kommer helt klart att bli en favorit i sommar. Jag gjorde te på pepparmynta och äpple som jag sockrade och ställde in i kylskåpet. Till och med L som inte är en stor te drickare gillade det.


Fortsättningen på smarta lösningar/saker jag gillar med vårat hem (börjar mer och mer likna smarta lösningar) kommer här. Vi håller oss kvar i blöta utrymmen och kommer till tvättstugan. Där gillar jag tvättmaskinen som har en tumlare också. Jag använder bara tumlaren i yttersta nödfall men jag är evigt tacksam att vi valde en sån modell när vi böt tvättmaskin för ungefär ett år sedan. Sen gillar jag tvättnötterna som jag använder istället för tvättmedel eftersom det är mer miljövänligt. Om det blir billigare vet jag inte. Men såna saker är tråkiga att ta kort på och visa så jag har valt två andra saker. På dörren in till tvättstugan sitter denna:

(ja jag har gjort den själv). Det är för att M ska hitta vilket rum han ska slänga sin smutstvätt i. Skojade bara vi har en tvätt-tunna i badrummet. På väggen hänger en tvättlina. Det som hänger på tvätt-linan är en gammal utstött strumpa som numera är tvättnötshållare i tvätten. Det vita som hänger bredvid strumpan är ett gammalt örngott som jag har sytt om till en tvättpåse för bh:ar. Jag hänger tvätten på tvättlinan och i ett torkskåp som inte fungerar när jag inte kan hänga tvätten ute. I hörnet syns en torkställning, den hänger jag skjortor, tröjor och annat på som jag torkar på galgar.
Nu till något sorgligt som man tyvärr inte kan göra så mycket åt. Jag grät hela tiden när jag läste artikeln om Moa 6 år som har fått cancer. När man läser alla larmrapporter om cancer om allt som ger cancer (rökning, fet mat, fetma, sololjor och 1000 miljoner grejer till) då kommer tanken om vad ett barn har hunnit få i sig som inte ska vara bra. Det kan ju inte bara bero på cacerframkallande saker det måste bero på något annat. Jag tänker på Moa och hennes familj och hoppas att allt ska gå bra. När det finns så mycket sjukdomar och skit i världen ändå varför finns det då mördare och pedofiler? Är inte världen grym nog? vill ni läsa bloggen om Moa läs här. Jag har fått en till favorit blogg som jag kommer följa. Vill ni läsa artikeln läs här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Jag följer Moas och många andra cancersjuka barns bloggar och cancer hos barn (och leukemier) verkar bero på nåt knasigt i DNA-strukturen som gör att cellerna börjar dela sig hej vilt. För det krävs ju fel leverne i en hel del år för att man ska utveckla cancer, till och med jag som är 21 skulle haft svårt att hinna med det... Kram

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...