tisdag 22 juli 2008

Fabriksförsäljning

När jag jobbade hade M, S, maken och L plockat bär. Jag plockade också innan jag åkte. När dom var ute började det regna då sa maken att dom skulle gå in. Varför det? undrade L. För att det regnar svarade maken. Men pappa regn är bara som att duscha med kläderna på vi kan fortsätta plocka sa L då. Jag gjorde även vinbärsdricka på dom påsarna som var kvar i frysen sen förra året innan jobbet.

Idag har M och S åkt med mormor och morfar till Skövde för att spela golf. Dom ska bo på hotell och alltså lev lyxliv ett par dagar. Maken, L och jag har gjort en dagsresa Siljan runt. Det är något med fabriksförsäljning som gör att det tindrar i ögonen på mig. Vi åkte först till Leksand och köpte 35 kilo knäckebröd för 15 kronor kilot.

Sen åkte vi till Nusnäs och tittade när dom gjorde dalahästar. Vi köpte även en till L. 136 kronor för en liten häst. Mycket pengar men eftersom allt är handgjort så är det ju egentligen inte mycket.Sen åkte vi till Mora och åt mat. Efter det tog vi andra sidan av Siljan hem. När jag var yngre och inte hade några barn åkte min farmor och jag på en bussresa Siljan runt en gång per år. Så det är många minnen. När M och S var små åkte vi också Siljan runt ett par gånger. Det är mest knäckebröden som lockar. Men med bensinen inräknad så blir det billigare att köpa det i affären hemma. Så man får se det som en kul utflykt.

2 kommentarer:

Växla ner sa...

kan inte jag få receptet på vinbärsdricka, vet inte vad jag skagöra med mina vinbär

Anonym sa...

Dalahästar har våra barn täljt själva, på plats.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...