onsdag 23 juli 2008

Mjukglass och sönderriven

Jag har ägnat en stor del av dagen med att plocka av alla krusbär från busken. 24 liter blev det sammanlagt i år. Jag är helt sönderriven på armarna för det blev en kamp om bären i år igen. Ett tag trodde jag att busken skulle vinna, men jag kavlade upp ärmarna och gick segrande ur den blodiga striden.
Ekonomisanering undrar hur jag gör min vinbärsdricka. Det är busenklet. Jag lägger vinbären i en stor hink. Sen häller jag på kokande vatten så att det täcker bären. Rör i socker tills det har löst sig. Låt stå kallt ett dygn. Sila och häll på flaskor. Jag brukar använda 3 dl socker per liter bär men det beror på hur söt man vill ha drickan. Om man vill kan man blanda i konserveringsmedel så att den håller sig. Här dricks den upp på en gång. När man ska dricka den späder man med lika mycket vatten som dricka.

Något annat som är busenkelt och jättegott är hemgjord mjukglass. Man tar vanlig glass från en 2 liters glasskartong och mixar den i ett par minuter tills alla kristallerna har försvunnit. Man får peta ner glassen i mixern med jämna mellanrum. Det blir mycket mindre mängd så man får ta mycket mer än vad man tror. L äter sin ur en plastmugg, vi andra äter våran i strut.

Bilden gör inte glassen rättvisa. Den ser ut som mjukglassen man köper i glasskiosken.

Jag är numera korthårig igen. Jag tålde inte limmet som vi limmade löshåret med. Min hårbotten är numera en rödflammig, mjällig, kliande hårbotten. När maken tog bort löshåret (det tog flera timmar) så ramlade en stor del av mitt vanliga hår med. Jag trodde nästan jag skulle bli flintskallig. Men jag har som tur är inga kala fläckar.

Jag ringde den ställföreträdande chefen och pratade med henne om min tjänst. Den ska som sagt var förlängas i alla fall fram till nyår. Hon trodde den andra chefen redan hade förlängt tjänsten så när hon hade fått mitt mail hade hon bara "nej hon får inte sluta". Så det var ju roligt.

1 kommentar:

Växla ner sa...

hej hemmamma, tack för det, passar bra för idag är vinbärsplockning på schemat, bör väl funka o slänga i de futtiga svarta vinbären jag har med

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...