fredag 11 juli 2008

Orangutanger

Tittade på en serie på TV som började idag. Den hette "En orangutangs dagbok". Orangutangerna håller på att bli utrotningshotade för att människan skövlar regnskog. Den största orsaken till att regnskokgen huggs ner heter palmolja. Följande text har jag kopierat från världsnaturfonden.

Regnskog - nu på var mans tallrik
Varje dag bidrar vi svenskar till att några av världens artrikaste områden försvinner, de allra flesta utan att ha en aning om det. I de varor vi dagligen konsumerar som tex margarin, glass, kex, chips och smink gömmer sig en vegetabiliskolja som har stor påverkar på miljö och människor i syd. Det handlar om odling av palmolja som tredubblats under de senaste 30 åren. Ytterst få känner till sambanden och tar ansvar för konsekvenserna - det är hög tid att vi gör det!
Med ökande världshandel följer att vi konsumenter påverkar förhållandena på andra håll i världen mer och mer. En hel del ingredienser i den mat vi äter har sitt ursprung på andra kontinenter. Oftast är vi som konsumenter inte alls medvetna om vilka effekter våra inköp har.Ibland är dessa effekter positiva, till exempel genom att de medverkar till ökad sysselsättning och ökade inkomster i u-länder. Men i andra fall är effekterna negativa, som när produktionen av de varor vi importerar orsakar miljöproblem eller sociala problem i produktionsländerna.

Palmolja är vanlig i många livsmedel
Palmolja finns i mycket av det vi använder varje dag. Förutom i margarin, glass, chips, kakor och choklad finns det också palmolja i smink, tvål, tvättmedel och mycket annat men ofta står det bara vegetabiliska oljor på förpackningarna.

Palmoljeprodukter blir djurfoder
Även kor, grisar och höns äter produkter från oljepalmen. En ansenlig kvantitet palmkärnexpeller (en restprodukt efter utvinning av palmkärnolja) från oljepalmsodlingarna i Sydostasien exporteras till Sverige. Palmoljan kommer från området som tidigare var tropisk regnskog. Skogar som anses vara världens artrikaste ekosystem.

Palmolja till Sverige
Den svenska importen av palmolja kan uppskattas till ca 44 000 ton årligen. Merparten av denna olja kommer från Malaysia och Indonesien. Med den genomsnittliga avkastningen i Malaysia motsvarar detta att vi svenskar "lånar" en total yta på omkring 10 200 ha. Detta kan också uttryckas så att varje svensk "lånar" 11 kvadratmeter mark för att tillfredsställa sin konsumtion av palmolja.

Slut kopierat. Jag ska böjra läsa innehållsförteckningar. Erkänner att jag är jättedålig på det. Bli gärna djurfadder. Vi är isbjörsfadder. Blev så kär i orangutangerna att jag funderar på att adoptera en orangutang också. Vill fler göra det så kolla här.

Jag tycker att det är viktigt att hjälpa till så mycket man kan. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Sopsortering till exempel. Gamla förpackningar blir nya utan att ta från jordens resurser. Begagnade saker är ett annat exempel som också är miljövänligt (sen att det blir billigare också är ju ännu bättre). När man använder något man har hemma och lagar det eller gör något annat av det är också både billigt (gratis) och miljövänligt. Tyvärr blev det ingen bild på hyllorna. Maken har köpt konsoler på gubbdagis men både M och S cykel har gått sönder så han har haft cykelverkstad istället för snickeri. Själv har jag tvättat idag igen. Sängkläder. När jag skakade min extrakudde sprack fodret. Jag gjorde då en favorit i repris som jag gjort förut på trasiga kuddar. Jag tar ett gammalt örngott och syr in det. Sen syr jag det över den trasiga kudden. Här är kudden före. Här är kudden efter.

Jag har gjort samma princip på makens gamla täcke som sprack så dunet yrde. Med ett gammalt påslakan. Det höll i ett par år men sen sprack det också. Det har regnat hela dagen (nästan) så första maskinen hann knappt torka innan första skuren. Som tur är har vi tvättlina inne på altanen också så tvätten fick torka klart där. Den andra maskinen fick torka helt klart där inne. Jag tvättar bara med tvättnötter nu för tiden. Om det är fläckar så förbehandlar jag dom. Jag lägger kläderna i en hink med vakumlock...varmt vatten, lite tvättmedel...skaka och pys locket 2 ggr...låt stå någon timme...skaka och pys..stå gärna över natten..tvätta. tar de flesta fläckar som kan tas i varmt vatten. Funkar inte det använder jag galltvål eller ulltvål som även tar bort fettfläckar.
Jag har även fortsatt med rensningen. Tyvärr blev jag inte klar med ett helt rum. Gillestugan består av S rum och vårat kontor. För tillfället är det avdelat med en bokhylla men vi ska göra en "riktig" vägg. Samtidigt som vi gör väggen ska vi ta bort alla gipsskivor och golvet för att se vad som döljer sig bakom. Flera av grannarna har haft problem med vattenskador och mögel bakom. Alltså måste båda "rummen" utrymmas. Jag har plockat ner och rensat bokhyllan och S har plockat ner och rensat på sitt rum. Ska fortsätta med resten av rummen imorgon.
Från oss alla till er alla en riktigt trevlig helg.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...