fredag 18 juli 2008

Trädgårdsvård och igelkottar

När M och S var små hade vi flera igelkottar som bodde i trädgården. En var jätteelak och bet oss i tårna så fort vi gick utanför köksdörren. Sen dess har jag knappt sett en enda igelkott. Det märks att dom börjar bli utrotade. När vi var på semester hade vi besök i förtältet en kväll, av en igelkott. Iförrgår hade vi en igelkott i trädgården igen och L blev alldeles lycklig och sprang och tittade (genom fönstret, hon vågade inte gå ut) vad han gjorde hela kvällen. När jag körde hem från jobbet igår kväll så sprang det en igelkott på vägen inne i byn där vi bor. Jag stannade bilen mitt i vägen tills den stackaren hade krypit över trottoarkanten och in i skogen på andra sidan. Jag tycker om igelkottar, dom ser så söta och snälla ut (även om dom har taggarna utåt). Dom ser ut som om dom är lämningar från dinousarietiden. Innan jobbet igår så hade jag trädgårdsvård. Jag HATAR att rensa ogräs (maken också). Vi har en liten plätt trädgård på baksidan och en ännu mindre plätt på framsidan. På nästan hela framsidan står husvagnen parkerad. Sen har vi en rabatt med lavendel där det inte får plats för ogräs. På baksidan har vi en krusbärsbuske, 3 vinbärsbuskar och 1 äppelträd. Sen har vi en rabatt som vi har citronmeliss, pepparmynta, tomater och paprika i. En rabatt med jordgubbar. Tre sålådor, en med gurka, en med rabarber och en med ringblommor. Det är alltså inte så mycket att rensa men jag HATAR det ändå och drar på det tills ogräset nästan tar över. Men nu är det gjort i alla fall. Det var mest pepparmyntan och citronmelissen som hade spridit sig överallt. I ballkonglådorna planterar jag sallad. Vi har varit självförsörjande på sallad hittills i år och då har vi 2 marsvin och 1 hamster som äter också. Igår när jag ändå var i trädgården så planterade jag nya salladsfrön i en av lådorna. Den som jag planterade ruccola i sådde jag om. Inte för att vi redan har ätit upp den utan för att ingen gillade den. Så vi har "glömt" att vattna just den lådan så all ruccola hade vissnat ner. Här är en bild på en av sorterna som går bättre.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...