söndag 20 juli 2008

Vinbär och regn

Vi har 3 vinbärsbuskar på baksidan av huset. Dom 3 buskarna tillsammans med 1 krusbärsbuske som vi har brukar göra så att vi har hemgjord saft hela året tills det är dags för nästa skörd. Jag har 4 liter vinbär kvar i frysen sen förra året. Problemet i år är att jag jobbar alla dagar med fint bär plockar väder och är ledig alla regnar hela dagen dagar. Så småfåglarna har snart ätit upp över hälften av vinbären. Krusbären har klarat sig men det är väl för att dom sticks så för***nat. Jag har nu delegerat bärplockningen till maken, M och S. Men då låter det från dom "idag regnar det vi får plocka imorgon". Eller "idag skiner solen då måste jag tvätta bilen/spela golf med mormor och morfar". Så det minskar mer och mer bär för varje dag och alla hamnar i magen på fåglarna och ingen i frysen. Snart ger jag mig ut i regnkläder för att få en del av mina egna bär.
Jag har skrivit förut om vi har tagit saker vi redan har hemma och hittat nya användnings områden till dom. Till exempel sänglådan som blev kökshylla. Jag vet inte om det är köpstoppet eller vad det är men vi tänker annorlunda. L har en lekstuga i trädgården. Den är en basic variant som vi köpte på rea på Coop när M och S var små. Den set väldigt tråkig ut och har till exempel inget staket utanför verandan. Något som jag vill ha och har varit på maken om länge. Vi fick en staket sektion över efter att vi gjorde om staketet förra sommaren. Den håller maken och L på att måla nu för att vi ska ha den som "staketveranda". Bild kommer.
Apropå köpstoppet så har vi inte handlat någonting (förutom det vi får och mina två böcker) denna vecka. Jag brukar alltid synda när jag jobbar och köpa mat eller godis, fast jag har med mig mackor. Jag jobbade fyra kvällar denna vecka och jag syndade inte en gång utan åt mina mackor varenda kväll. Eller rättare sagt tre av kvällarna den fjärde kvällen som var i fredags köpte vi varsin baguette bara för att det var fredag kväll. Men den kostade 84 kronor så det kändes verkligen som att kasta pengarna i sjön. Baguetter kan man ju jätte enkelt svänga ihop själv. Om jag bakar en sats baguetter nästa gång jag har bakdag och lägger i frysen. Då är det ju bara att plocka fram en och fylla. Men jag gör aldrig det utan har jämt med mig ostmackor. Hur kul är det på en skala?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...