tisdag 5 augusti 2008

Mosfabrik

Jag har haft mosfabrik i dubbel bemärkelse idag. Det regnar och blåser halv storm och har gjort det i flera dagar. Vi har ett äppelträd som har (hade) massor av äpplen. En stor del av dom äpplena ligger nu på marken och dom har legat ett par dagar. Jag och barnen sprang ut mellan skurarna och plockade en hel stor papperskasse med äpplen som vi ställde på altanen. Lika många äpple fick vi lägga i komposten. Äpplena på altanen är lite brun på några ställen, blandat med fina äpplen så nu gäller det att snabba på innan alla äpplen ruttnar. Jag har haft mosfabrik. Som tur är har jag en gammal matberedare som min mamma köpte begagnad av en kompis. Jag fick den av henne för över 20 år sedan och den fungerar fortfarande. Det är bara att koka äpplena mjuka. Sen trycker man i dom i apparaten. Där kastrullen är kommer moset ut. Till vänster på bilden kommer skrottresterna ut. 4 kilo äpplen blev 5 burkar mos. Bra att ha både till mat och mellis. L och M gillar att äta äppelmos med mjölk.Jag har även "mosat" bokhyllan i källaren. Vi ska se vad vi kan återvinna resten ska vi slänga på tippen. Rummet ekar när man går in i det, det är nu ännu mera tomt. Det är bara bohylledelarna kvar.

På bilden ovan syns S del av rummet. Den andra halva ser likadan ut förutom att den har tre fönster uppe vid taket.

Ekonomisanering frågade vad läfsor är. Det är platta, mjuka bröd. Dom blir för "tjocka" för att kallas tunnbröd men annars så är dom rätt lika det. Här är bilden från igår. Det är bröden som ligger till höger.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...