onsdag 27 augusti 2008

Pys fläckar och dancing queen

När jag rensade igenom alla kläder igår upptäckte jag att nästan alla L:s t-shirtar har fläckar på sig. Fläckar som är oidentifierbara. Tvättnötterna tar bort dom flesta fläckarna, bättre än vissa lågpristvättmedel. Jag köpte ett tvättmedel på Eurostore som var totalt värdelös, varenda fläck satt kvar. Jag har nu börjat att pysa L:s tröjor och det tar bort dom flesta av fläckarna. Dom fläckarna som sitter kvar efter pysning brukar jag skrubba med en nagelborste och galltvål eller ulltvål - det fungerar på alla fläckar som jag provat hittills.

Tvålarna står i varsin "tvålkopp" på tvättmaskinen för att jag ska ha dom nära till hands. Det bruna som ligger bredvid galltvålen är tvättnötter som jag har tvättat med men som kan hänga med fler tvättar.


S, L och jag har varit till det stora köpcentret på andra sidan staden. S fick sin månadspeng och hade sett ett snyggt linne på Gina Tricot som hon ville ha. L är bjuden på två kalas så presenter skulle inhandlas också. Det finns massor av tunikor på Gina och jag ÄLSKAR tunikor. Tyvärr ser jag ut som om jag är gravid när jag har dom på mig men jag är GALEN i dom i alla fall. Alla tunikor som jag hittade i dag var i storlek small eller extrasmall och det var det länge sen jag hade. Men det var väl en mening med det också, jag har ju fortfarande köpstopp. Augusti går mot sitt slut och köpstoppet har gått förvånansvärt bra. Jag har haft med mig mat till jobbet alla dagar. Det är inte tack vare läfsorna och baguetterna som jag bakade för att ha till jobbet. Dom har jag inte haft med mig en enda dag. Det beror på att jag har "upptäckt" ris i frutti perfekt att ha med sig till jobbet. Problemet är bara två: M, S och L gillar dom också så det blir nästan slagsmål om dom. Sen kostar dom en del också, speciellt om man ska ha så det räcker till både jobb och barn. Men sen slog det mig. För flera år sedan så såg jag en tetra på affären med något som hette riskvikk. Det blir mycket billigare än ris i frutti. Problemet med det är att L vill ha med sig ris i frutti till kyrkis och inte vill ha en "vanlig" burk, det är bara ris i frutti burkarna som duger. Annars så blandar sig sylten/frukten med riskvikken innan hon blandar själv. Men när riskvikken lanserades så fanns det tomma ris i frutti burkar som man kunde ta. Jag skrev till konsumenttjänsten på AXA som gör riskvikk och frågade om dom hade burkarna fortfarande. Ska bli kul att se om dom svarar.


När vi var på Gina Tricot så spelade dom hög musik så jag höll på att bli galen. I alla fall efter en lång stund. S älskar att köpa och titta på kläder lika mycket som jag hatar det. Det var den sista klädaffären vi gick till. Innan dess hade vi varit till både H&M, Lindex och Kappahl eftersom S behöver en ny jacka. Tradera jackan har fortfarande inte kommit och jag har gett upp hoppet så nu blir det en jacka från stan. S hittade inte en enda jacka som hon gillade, däremot köpte hon linnet som hon hade spanat in från Gina. Jag trodde att L skulle tröttna på Gina som hon hade gjort i alla andra affärer. Vi var ju där lika länge som vi hade varit på hela köpcenret hittills. Men L gillade musiken och stod och dansade till den hela tiden.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...