onsdag 13 augusti 2008

Tonåringar, tvätt och skörd

S är trött. Hon har varit mer eller mindre trött sen vi var på akuten och träffade läkaren från helvetet. Först trodde jag att det var en chockreaktion. Men det går inte över. Hon verkar inte trött utan är ute på kompisar på stan. Går på tjejträffar och disco på kvällarna. Sitter och chattar fram till klockan 12 på natten. Men när jag frågar hur hon mår svarar hon alltid "trött". Det är inte normalt för en snart 15 åring att vara trött jämnt. Jag har gett henne nässelte för en eventuell blodbrist men samma svar. Idag tänkte jag att nu får det vara nog, nu ringer vi vårdcentralen. Jag är sjuksköterska så jag vet på ett ungefär vilka frågor vi kommer att få i "spärren" (sjuksköterske växeln). "När lägger hon sig på kvällarna? Blir skolarbetet lidande? Blir fritiden lidande? Är hon ute i friska luften och rör på sig?" Svar på fråga ett - klockan 12. Fråga två - nej. Fråga tre - nej. Fråga fyra - nej. När jag ställde frågorna till S blev hon fly förbannad på mig och skrek och gapade. Sen sprang hon och låste in sig på toaletten i 45 minuter. (tur att vi har två toaletter). När hon hade varit där inne en halvtimme så blev jag desperat och försökte skruva upp låset från utsidan. Hon såg vad jag gjorde och högg tag i låset. Jag blev då ännu mer desperat och ringde maken på jobbet (jag vet jag fick en knäpp, vad kan han göra inne från stan?) Efter 45 minuter kom jag på den braiga idén att ringa från min mobil till hemtelefonen, svara och låtsas att det var hennes kompis. Det funkade, ungen kom ut.
Förutom att bråka med S har jag hängt tvätt ungefär 5 - 8 gånger, samma maskin. Orsaken - det regnade. Först sken solen och jag hängde ut tvätten. Sen kom världens åskskur - ner med tvätt och upp igen på altanen. Efter ett tag sken solen igen - ner med tvätten och upp med den ute. Sen efter en stund igen, världens åskskur - samma visa igen och igen och igen. Nu har kanske 10 trosor torkat, resten hänger nere i tvättstugan i källaren.

Jag har också tagit vara på skörd. Vi har ett äppleträd med hur mycket äpplen som helst. Så jag gör äppelmos för brinnande livet. Sen några dagar tillbaka är både frysen full och burkarna slut så jag måste investera i flera burkar innan det blir mer mos. Det finns konserveringsburkar på Coop men dom kostar 27 kronor/styck. Om jag köper dom så kostar äppelmoset 27 kronor/styck + socker och natriumbensoaten i år. Nästa år och året efter och så vidare så blir det bara socker + natriumbensoaten som kostar. Så det är ju en investering som lönar sig i längden. Om jag inte får tag på gratis burkar någonstans. Jag måste fundera lite till. Eller äta upp mer saker ur frysen så jag kan frysa äppelmos i mjölkkartonger. Äpplena måste användas i alla fall så idag har jag det blivit äppelpaj.

Rabarbern växer som ogräs. Men den gör jag som alltid rabarberdricka av. Den ska stå till imorgon då den ska silas. Resterna torkar jag till rabarbergodis.Jag har 3 chiliplantor inne och 3 stycken ute. Dom inne har fått några små svarta prickar på sig. Det ser inte ut som djur eller löss. Bladen ramlar av. Så jag har även skördat "inne"chili. Jag fryser dom i en burk så vi kan ta fram en vid behov till exempel till hemgjord chili eller taco. Varje planta hade bara två chilifrukter var. Dom ute har många fler men dom har klarat sig från prickar så dom får växa till sig mer.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...