söndag 28 september 2008

Har jag gjort bort mig?????

Nästan alla barnens jackor, overaller och termobyxor är köpta begagnade. Det är i första hand en ekonomisk fråga. Men den sista tiden har det börjat att kännas konstigt att köpa nya saker ur miljösynpunkt. Varför köpa något som måste nytillverkas och tar på jordens resurser när det finns redan gjorda saker? Dessutom om en overall från andra hands affären fortfarande ser snygg ut så är chansen stor att det tål ytterligare tvättar. Hur många gånger har jag släpat hem nya saker som har sett helt kassa ut efter en tvätt? Många gånger. Begangataffärerna i staden har ett begränsat utbud, eller så har jag bara otur. Därför är Tradera ett fynd. Där finns oftast vad jag vill ha till rimliga priser. När jag hittade en overall till L som både hon och jag gillade så gav jag mig in i striden ..................... och vann den. 215 kronor + 50 kronor i porto kostade den. Något som jag trodde var ett kap efter att ha tittat på HM:s hemsida och overallerna där kostade 498 kronor. När jag var på Coop häromdagen såg jag att dom sålde overaller för 250 kronor. Förlorade jag just 15 kronor? Men miljön tjänade på att jag köpte den på Tradera. Sen vet jag inte vad det är för kvalitet på en overall för 250 kronor den jag köpte var bävernylon. Vem tillverkar kläder/saker som är jättebilliga? Efter att matrialet är betalt blir det ju ingen lön kvar till tillverkarna.
Vi fick kostnadsförslaget från firman som ska göra vårat badrum. 100.000 kronor + matrial. Den andra firman vi bad om kostnadsförslag från i våras ville ha 140.000 kronor + matrial så det känns som om vi just tjänat 40.000 kronor. Maken och jag är lite oense i badrumsfrågan. Vi är överens om att vi vill ha kakel och klinkers, även om det blir dyrare än tapet. Vi är också överens om att vi fortfarande ska ha badkar. Ett massagebadkar. Vi har dusch i källaren så det är inget alternativ. Det vi inte är överens om är var badrumsinredningen ska komma ifrån. Jag köper gärna badkar och tvättställ + skåp begagnat. Maken vill ha nytt. Ska vi lägga ut så mycket på ett badrum så ska det vara "riktiga" grejer tycker han.

Efter frukostvåfflorna igår blev jag sugen på "riktiga" våfflor till dagens lunch så jag plockade fram våffeljärnet igen. Jag hade helt förträngt att våffeljärnet inte gillar "riktiga" våfflor. Dom fastnar i järnet och man får skrapa bort våfflerna med en gaffel. Det spelar ingen roll hur varmt järnet är. Hur mycket fett man har i järnet eller smeten. Av 16 laggar så blev det 2 hela, 10 trasiga och 4 smulvåfflor (dom behöver man inte tugga, det är bara att svälja). Mitt i gräddningen gick järnet sönder så nu ligger det i tippenhögen.Jag har en känsla av att det kommer att dröja innan jag får äta våfflor igen.
L och jag tog en cykeltur för att titta på M när han jobbade. Han är utbildad både innebandy - och fotbollsdomare. Idag var det fotboll som gällde. 200 kronor tjänade han idag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...