måndag 20 oktober 2008

Kalas, mailsvar och köpa bebisar

Hurra, hurra S fyller 15 år idag. Presenterna var inte så många. På morgonen fick hon bara en. En som jag har "slitit" för att skaffa. En inspelning av teatern som hon spelade i på den stora teatern inne i staden. Jag har skickat in efterlysningar till den lokala radiokanalen - den kom inte med. Jag har skickat mail till producenten - han var jättetrevlig. Dom hade spelat in pjäsen men den var skyddad av något och fick inte kopieras. Sen kom jag på att S teaterkompis mamma spelade in den. Jag har aldrig träffat mamman men tog mod till mig och ringde. Hon var också jättetrevlig och gjorde gärna en kopia för hon gillade S så mycket. På kvällen när släkten var samlade fick hon en side kick mobil. Importerad från USA men köpt av en kille på Blocket (ny). Sen fick hon ett solarium, också inköpt via Blocket (begagnat). Alla nästan hade samlat till dom presenterna. Sen fick hon blommor och blader, pengar, smycken och en manikyr. Vi bjöd på Hawaigryta med ris.

Den är godare än den ser ut. Jag hade laddat upp med frallor också om maten ve och fasa inte skulle räcka. Men det gjorde den. Det som syns på bilden är det som blev över. En hel glasskartong som räcker till en hel måltid för hela familjen. Till efterrätt blev det kaffe och tårta.L fick också en present. Av mormor och morfar. Mamma/mormor samlar på alla möjliga kartonger och lägger presenterna i. L:s present låg i en skokartong med en bild på skorna på locket. Jippie jag har fått skor sa L när hon hade slitit av pappret. När vi sa att hon skulle lyfta på locket så blev hon ännu gladare för där låg det en mjukishund. L älskar hundar och vill gärna ha en riktig.

Jag har fått svar på mailet till kommunen om avfallskvarn. Här kommer svaret:

Hej!
Tack för era synpunkter och frågor kring avfallskvarnar. Roligt att ni vill bidra till biogasproduktionen. Det stämmer att det organiska materialet från avfallskvarnar bidrar till biogasproduktionen vid reningsverket.

Utifrån beslut från 2003 så är vi restriktiva med införandet av avfallskvarnar i bostäder. Det är ok från storhushåll, t.ex. skolkök och restauranger. Utifrån en kartläggning av VA-ledningsnätet i X så är det inte i alla områden som vårt ledningsnät är lämpat för avfallkvarnar, vilket kan leda till driftstöringar. Idag är det en årlig avgift för köksavfallskvarnar på 990 kr.

Huruvida vi ska ta bort avgiften är idag en politisk diskussion i kommunen och man har ej tagit ställning ännu till om vi ska göra som i Stockholm. Vi kommer därför att utreda frågan nästa år och göra ytterligare kartläggningar om var i X det lämpar sig med avfallskvarnar. Vi behöver också utreda detta tillsammans med vår Avfallsavdelning då det på verkar mängden komposterbart material som de får in till tippen och ev. avfallshämtning för det.

Så i dagsläget har vi tyvärr ingen subvention för införandet av avfallkvarnar och vi kommer att utreda frågan under 2009 och inväntar det politiska ställningstagandet. Var i X bor ni? Så kan jag återkomma med hur VA-ledningsnätet ser ut i ert område och hur lämpligt det är för avfallskvarnar.

Roligt att dom svarade så fort även om det inte gav det svaret som jag hade hoppats på. Komposten börjar bli full och jag är för snål för att beställa den bruna soptunnan igen. Men jag skickade tillbaka våran adress så förhoppningsvis får vi ha en avfallskvarn även om vi inte får bidrag till den. Maken har ringt försäkringsbolaget men efter att ha suttit i telefonkö i en timme var han tvungen att gå på möte så han ska försöka ringa imorgon istället.

När L och jag hade varit hon talpedagogen och var på väg hem så gick vi förbi en skylt med bebisar på. L sa: Mamma kan inte vi köpa en bebis? Jag: Man kan inte köpa bebisar. L: Men det här är ett sjukhus bebisar kommer från sjukhuset kan inte vi köpa en bebis? Jag: men bebisar kommer från mammas mage, det är pappor och mammor som gör bebisar. L: Kan inte du och pappa göra en bebis? Gärna för mig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...