onsdag 1 oktober 2008

Onödiga utgifter

Vi har ett servicekonto med en kredit på 10.000 kronor. Målet med att jag skulle börja jobba igen var att vi skulle hamna på + där. Fast jag jobbar och har jobbat 50 % sen i januari ligger vi fortfarande på -. Just nu känns det dessutom som om vi "ska vara glada" så länge som vi inte hamnar på mer än krediten i -. Räntan på kontot var 198 kronor nu i september. 198 kronor som vi hade kunnat göra något roligare för. 198 kronor som känns helt onödiga. Som ytterligare "grädde på moset" så fick jag en räkning från ett kreditföretag. Eller två närmare bestämt, en igår och en idag. Jag hade en räkning som skulle vara betald den 15 september. Det hade jag inte en tanke på när jag skrev alla räkningar den 29. Alltså gick den till inkasso. Igår var räkningen på 398 kronor + 50 i straffavgift. Eftersom jag redan hade betalt dom 398 kronorna så betalade jag 50 på en gång för att det skulle "vara ur världen". Idag kom det en ny räkning på 50 kronor i straffavgift för samma räkning. Då hade dom kommit på att jag hade betalt men straffavgiften var ju kvar. 248 kronor i sjön denna månad.
Apropå i sjön så känns det jättemycket i mitt hjärta att min plats är hemma. Jag vill verkligen inte fortsätta att jobba. Nu har jag ju skrivit på till årsskiftet så jag får härda ut så länge. Om jag inte gör som grannen går till läkaren och låtsas att jag är utbränd. Hon gjorde det och skryter med det. Men det funkade för henne, hon har varit sjukskriven i 8 år nu! Maken och jag har pratat som så många gånger förr om mig hemma och pengar. Vi har gjort en budget, vi gjorde den för flera år sedan. Men vi uppdaterar den varje månad. Enligt den ska vi få 9000 kronor över när alla fasta kostnader är betalda. Om jag inte jobbar. Nu tillkommer lånet på badrummet och en massa mobiler, tv abonnemang på det men det blir säkert 7000 kronor i alla fall. Med en matkostnad på ca 2500 - 3000 kronor/månad så ger det ca 4000 till övrigt. Bensin, kläder, månadspengar, nöjen och så vidare. Det gör att hela min lön + 4000 ska finnas någonstans. Men dom gör inte det! Det måste vara ett svart hål som dom bara försvinner ner i för vi ser aldrig röken av dom. Vi har försökt att skriva kassabok. Men det blir bara några tusenlappar och inte alls så mycket som det borde vara. Det kostar dessutom att jobba. Nu blir det inte så mycket för mig. Jag behöver inga speciella kläder, jag behöver inte vara snygg i håret eller sminkad. Vi har ingen barnomsorgsavgift till L. Det skulle i vårat fall vara mat och bensin. Jag har alltid med mig mat så den kostnaden försvinner också.
På hemmafronten har det inte hänt så mycket. L har varit på dagis och var mammig när jag lämnade henne imorse. Hon har inte varit det förut denna termin så jag vet inte om det var för hon var trött eller vad det var. Hon sover dåligt på nätterna. Vaknar ofta och gråter och säger ajaj. När jag frågar vad det är kan hon inte svara eftersom hon är i stadiet mellan vaken och sovande. På dagarna klagar hon över ont i munnen ibland och ont i knäna ibland. Så det kan vara både tänder och växtvärk. Jag har lagat ett par av makens byxor. Blixtlåset hade pajjat igen. Jag lyckades fixa det utan att behöva köpa en nya dragkedja. Till kvällsmat blev det ungsbakad lax. Jag vet att ur miljösynpunkt ska man inte äta lax. Men en lax för 40 kronor räcker till två middagar för oss fem. Då köper jag en hel lax för 33 kronor/kilo. Det blir nästan som storkok eftersom det räcker till två gånger.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...