lördag 15 november 2008

Chokladprovning

Till att börja med lovade jag Jenny en bild på kaffeljusen jag gjorde för ett tag sedan.

Dom små svarta prickarna är kaffepulvret som inte riktigt löste sig. Ljusmassan når ju inte kokpunkten så jag vet inte om det är därför. Funderar på att göra chokladljus i muggar med "vispad grädde" uppepå. Om jag blandar i kakao i ljusmassan så borde dom lukta choklad precis som kaffeljusen luktar kaffe.

För ett par veckor sedan såg jag en lapp på kyrkis om att församlingshemmet ordnade chokladfrukost. Jag gillar choklad så jag frågade mamma och S om dom ville gå med mig. Vilket dom ville. Idag var det dags. Prästen sa att det var 60 stycken som hade anmält sig till dom 30 platserna. Så jag anmälde oss i rätt tid. Det hade inte varit något sånt intresse för någon av deras teamfrukostar förut. Då har dom till och med annonserat i tidningen vilket dom inte gjorde till idag. Vi var inte riktigt säkra på om vi skulle få frukost så vi åt innan vi gick det. Men det var ett stort frukostbord. Jag är inte den som är den så jag åt en gång till. Jag drack även kaffe en gång till något som min mage inte riktigt gillade. Jag blev illamående. Efter frukosten skulle vi provsmaka choklad medans I (som höll i föredraget och är utbildad pralinör) pratade. Jag har haft mailkontakt med henne innan (varför skriver jag inte) så hon visste vem jag var när jag påpekade det. Jag visste inte att det var hon som skulle vara där. kakaobönorna ligger i en jättestor frukt, som nästan liknar en kokosnöt. Själva bönorna ser nästan ut som mandlar.

Frukterna växer på stammen på trädet och kan bara skördas två gånger/år. Vi fick provsmaka 3 sorters choklad och kakaobönan. Den 70 % chokladen var godast. Vit choklad innehåller ingen kakao alls utan består bara av socker och fett.Efter föredraget fick vi handla och dom som ville fick göra tryffel. Jag köpte lavendelchoklad (den är lugnande), chokladtvål, smält choklad och en "klubba" som man ska röra med i kaffet så att det smakar choklad.S och jag gjorde även tryffel. Det var tre olika sorter. Glöggtryffel, pepparkakstryffel och romtryffel. Dom blev inte så fina kanske men dom smakade underbart. Dom smälte på tungan. Jag bad om receptet. I hade inget recept med sig och sa att dom egentligen kostade 25 kronor men hon skulle skicka ett till mig gratis för att jag var så trevlig.Det är bara tre stycken kvar på bilden, dom andra ligger i magarna och gör underverk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har alltid velat gå på en chokladprovning, men det har inte blivit av. Låter helt underbart!

Hur gör man kaffeljus? Köper man ljusmassa och blandar i malt kaffe och häller i formar? Hur gör man med veken? Själv dricker jag inte kaffe men älskar doften av det.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...