söndag 23 november 2008

Jul-längtan

Jag längtar efter julen. Jag vill att det ska vara jul imorgon. Igår längtade jag efter lussebullar. Tyvärr hade jag ingen saffran hemma och var för snål för att åka till affären och köpa saffran/färdiga lussebullar. Idag längtade jag efter risgrynsgröt eller tomtegröt som vi alltid säger. Det blev det till lunch. Jag gjorde dubbel sats för att kunna njuta imorgon till frukosten också. Jag skulle behövt gjort tredubbel sats. Det var bara bottenskrap kvar i kastrullen efter lunchen. Det var tydligen fler som var sugna på tomtegröt.

Vi eldar och eldar nästan hela dagarna. Dels för att det är mysigt men mest för att spara in lite på elen. Vårat hus värms med elpanna, även fast vi har en värmepump som komplement. Vi hade ved liggandes hos makens syster. Maken röjde hos dom i somras och gjorde ved av röjet. Det hämtade han och M idag. Maken, L, S och jag bar veden till vedhögen på baksidan och ner i källaren.På bilden är halva vedhögen som maken tog hem. Efter vedbärandet gick L och jag ut till backen och åkte pulka. När vi kom in igen var vi rejält frusna. Då smakade det bra med varm choklad och grillade marsmallows framför brasan.Dom tre sakerna uppkom idag. Det var minusgrader, jag var ledig och jag fick upp ångan efter vedbärandet. Så jag har frostat av frysen i källaren.Det behövdes. På Allt om barn finns 20 tips på hur man kan sänka sin elräkning. Frosta av frysen är ett av tipsen. Frysen som vi har i köket är självavfrostande. Tyvärr är inget nytt för mig men någon annan kanske kan hitta något att minska elen på. Jag blev lite besviken när kommunen svarade att vi inte kan ha avfallskvarn. Jag har funderat lite på det. Avloppsrören måste ju vara samma till både köket och toaletten. Bajs kan passera genom avloppet utan problem. Men enligt kommunen kan inte malda matrester det. Är inte dom mindre än skit? När jag inte gillar saker skriver jag gärna insändare för att väcka debatt så det gjorde jag. Här är brevet, om det kommer in vet jag inte än men jag hoppas det.

Avfallskvarn - biogas.
Vi funderar på att skaffa en avfallskvarn. I en artikel i DN står det om slopad avgift hos dom stockholmare som skaffar en avfallskvarn. När vi ställde frågan om sänkt avgift till X kommun skulle dom inte införa en sådan sänkt avgift. Det organiska materialet från avfallskvarnar bidrar till biogasproduktionen vid reningsverket samtidigt som det blir mindre sopor. Med tanke på att sjukhuset värms av biogas och alla biogasbilar i kommunen så vore det bra om det blev mer biogas. I alla fall enligt artikeln som var i lokala tidningen för ett tag sedan. Så lite reklam i media om användandet av avfallskvarnar kanske vore bra. Utifrån ett beslut från 2003 så är X kommun restriktiva med införandet av avfallskvarnar i bostäder. Utifrån en kartläggning av VA-ledningsnätet i X så är det inte i alla områden som vårt ledningsnät är lämpat för avfallkvarnar, vilket kan leda till driftstörningar. Ett nytt beslut kanske vore på sin plats?

Avfallskvarnar minskar antalet soppåsar och bidrar till att det blir mer biogas till biogasdrivna bilar. Stockholm Vatten har redan tagit beslut om att tillåta avfallskvarnar i hela staden och att ta bort avgiften för avfallskvarnar. Det finns flera undersökningar den senaste tiden som visar att vi slänger 10-50 procent av den mat vi bär hem i soppåsen. Vi rensar bort stora delar av de grönsaker vi köper och mycket av det vi inte orkar äta upp blir sopor.I dag bränns eller komposteras den allra största delen av matresterna. Samtidigt finns det brist på miljövänlig biogas. Det går att göra biogas av matavfall på flera sätt. Ett är att starta sortering och separat insamling av matavfallet, ett annat är att installera avfallskvarnar och mala ned det i köksavloppen. Om man satsar mer på avfallskvarnar slipper kommunen en väldigt massa transporter kors och tvärs i hela staden. Stockholm Vatten har undersökt vad som händer i avloppsrören om där spolas ned malda matrester, grönsaksrens och kaffesump i filter. Svaret är att det går bra att låta malet matavfall ta samma väg som det vi spolar ned i toaletterna till reningsverket och där bidra till biogasproduktionen. X kommun hävdar att avloppsören är för dåliga för transport av matrester. Matrester som är nedmalda, avfall från den mänskliga kroppen kan åka genom rören utan problem men inte malt köksavfall?Även om X kommun inte tänker införa sänkt avgift eller bidrag så kan dom tillåta alla som vill, både privatpersoner/villaägare och företag/storhushåll, att införskaffa avfallskvarnar. En morot för företag/storhushåll kan vara att avfallskvarnar minskar behovet av stora soprum och förbättrar lukten. Enskilda villaägare/privatpersoner kan räkna hem en investering i avfallskvarn genom att gå över till mindre sophämtning/lägre soptaxa. Vid sidan av miljövinsten är det ett bekvämt sätt att hantera matrester och kaffesump. Tänk vad skönt att "slippa" alla illaluktande kompostpåsar inne i köket/ute på gården.

"vill ha avfallskvarn, men får inte"

1 kommentar:

Anonym sa...

Jul är ju inte EN dag, vi får dricka glögg, mysa, äta lussekatter en hel månad :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...