lördag 29 november 2008

Kakförsäljning och telefonförsäljare

S klass ska sälja kakor för att samla pengar till en klassresa. Alla elever måste sälja 14 kartonger var. Mamma har köpt några kartonger och jag hoppas att svärmor också gör det. Jag är rädd för att vi får köpa kakorna som S inte lyckas sälja. Nog för att jag gillar kakor men priset gillar jag inte. 50 kronor/kartong. Så kom jag på den braiga idén att om vi betalar 20 kronor x 14 askar så behöver inte S sälja några kakor alls. Klassen får 20 kronor/såld kartong. Men S sa att kartongerna redan är beställda och man får inte skicka tillbaka dom. Om hon inte säljer dom får någon annan sälja dom. Jag avskyr när barnen säljer ditten och datten till klassresor och cuper och laget och den och det. Jag vill inte att dom ska gå runt till grannarna och sälja. Jag gillar inte när andra barn kommer till mig och ska sälja så andra kanske inte gillar när mina barn kommer och ska sälja. Men jag vill inte att dom ska komma tillbaka och inte ha sålt något alls så då blir det att vi köper.

Apropå försäljning så fick jag en gratis nyckelbricka för ett tag sedan för att jag var kund hos Halens. Företaget som har nyckelbrickan ringde till mig ikväll och ville att jag skulle skaffa ett familje abonnemang För 660 kronor fick alla i familjen varsin nyckelbricka och om vi blev av med mobiler, kontokort eller annat så spärrar dom det. Jag tyckte det lät bra (jag kan inte säga nej, jag måste lära mig det) så jag tackade ja. När jag sa till maken så sa han att vi redan har den tjänsten via ett annat företag. Jag letade då upp företaget via nätet och avbeställde tjänsten. Idag har det varit The buy nothing day. Vilket jag inte har gjort. Jag har varit och handlat i två affärer till och med. Mat närmare bestämt. Jag sätter in 800 kronor på Ica och det räcker till en handling. Den månadshandlingen som vi gör på Ica. När vi inte hade köpt hamburgare och lite annat så var vi uppe i 818 kronor. Jag hade 827 kronor. Det är bra med självscanning för då vet jag hur mycket jag kan handla för. En gång (ve och fasa) var jag på Ica. Det var innan självscanningens tid. Jag satte in pengar på Ica då med och pengarna räckte inte när jag kom fram till kassan. Panik! Som tur var hade jag fått lön dagen innan så jag kunde betala med den. Efter Ica åkte vi till Coop för att köpa det som fattades. Där sätter jag in 1200 kronor.

Mamma och S har också handlat. Dom har gått på stan. S tröttnar aldrig på att gå i affärer. Hon fick en ny jacka och nya stövlar av mamma. Puss mamma jag älskar dig! Sen köpte dom två saker till mig.

Det här ängla (tomte) spelet såg jag i tidningen och tänkte att det kan jag önska mig i julklapp. Mamma hade också sett det och köpte ett till mig och ett till sig. En julduk. En som är som tyg fast man kan torka av den med en trasa. Den ligger nu istället för det svarta tyget som har legat på bordet sen Halloween.Tillsammans med maten slank det ner en Hyacint också. Den står på köksbordet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min sons klass ska också sälja kakor och har redan sålt en laddning. NU då jag sitter och räknar så inser jag ju att dom enda som tjänar pengar på detta är ju kakförsäljarna själva och inte alls barnen! Barnarbete!? Dessutom så blir det ju vi föräldrar som ändå betalar dom flesta kakorna... MORR!!! HUUUUUR kan hela klassens föräldrar vara så himla korkade och gå på detta skojeri utan ifrågasätta???
SUCKARtungt gör Kattis

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...