måndag 10 november 2008

Matlagning, pyssel

L och en tjej till på hennes dagis går på femton timmars. Hon verkar vara lika blyg som L och när dom ska gå till skogen eller gympan och hålla handen vågar ingen av dom fråga. Sist löste det sig ändå när dom smög in varnadras händer i varandra. Hennes föräldrar har sagt att hon inte har någon kompis så hon nästan aldrig leker utöver dagis. Jag frågade T:s pappa om hon och L kunde leka någon dag och han svarade att det passade idag. Så imorse ringde jag och T kom hit. Hon har bara varit här en gång förut, när L fyllde och hade barnkalas så jag ville verkligen att det skulle funka och vara kul. Först skulle dom pyssla eftersom jag vet att T gillar det. Jag plockade fram alla pärlor och plattor sen M och S var små. L gillar inte att pyssla men tyckte det var så roligt att ha en kompis att hon också gjorde ett halsband. Sen skulle T göra en pärlplatta. Det var en häst så hon skulle ha bruna pärlor. Vi har en stor hink med blandade pärlor, både till halsband och pärlplattor.

Min och L:s uppgift var att hitta bruna pärlor. Ingen lätt uppgift eftersom pärlorna är små och det finns många många olika i hinken. Funderade lite på att dela upp pärlorna så rörpärlorna är på ett ställe. Men en del av pärlandet är väl att leta efter rätt färg och pärla eller? När hästen var klar skulle man stryka på den så att pärlorna fastnar i varandra och man kan ta bort plattan. Jag strök och strök. När jag trodde att jag var klar gick jag upp med hästen, men när jag kom upp lossade massor av pärlor från svansen och T sa att jag hade strykit för lite. Så jag gick och strök mer, för mycket mer för pärlorna smälte. Örat blev en lång tråd. Svansen lossade i alla fall. Det var första gången jag gjorde det får jag säga till mitt försvar.T hade glömt hästen när hon skulle hem, trodde jag. När jag mötte hennes mamma på gympan ikväll sa hon att T hade sagt att hon hade glömt något hos oss. Jag sa som det var och hon sa att det inte gjorde något för T hade gjort massor av pärlplattor som hon hade hemma.

Tjejerna ritade också. L ritade sin favorit Stitch.

Jättelikt om jag får säga det själv.

S praktiserar denna vecka och har matlåda med sig varje dag. Maken har också med sig matlåda (nästan) varje dag. M brukar vilja ha en matlåda mellan skola och sen träning. Han äter det vi åt till kvällsmat när han kommer hem vid 22.30. Det gör att det är en rykande åtgång på matlådor. Jag gjorde två satser mat som jag frös till matlådor.

Nudelwok. Lätt att göra och jättegott.Spaghetti och köttfärssås. Potatis och mos brukar inte bli så bra i matlådor. Rätter med ris eller pasta är bäst.

På gympan blir L säkrare och säkrare. Idag klarade hon att göra en bakåtkullerbytta helt själv. Det var det inte många andra som kunde. Hon vågade även svinga sig i gungan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...