onsdag 19 november 2008

Oväntade svar och mer vattenläckor

Vi har av vissa anledningar bara en toalett. Denna enda toalett har vårat enda tvättställ. Om man inte räknar slasken i köket eller tvättstället i tvättstugan som tvättvattnet rinner ut i. Idag när jag tvättade händerna så rann vattnet rakt ut på golvet. Det var hål på röret. Jag fick ställa en hink under tvättstället tills maken kom hem.

Som tur var var det lätt åtgärdat. Det var bara en mutter som hade lossnat inne i botten av röret.

När maken frågade han som är ledare för hantverkarna när dom tänkte ta bort alla sopor som står utanför ytterdörren. Man får nästan klättra in. Svarade han "aldrig, det var vårat jobb". Tack för det! Det kunde han ha sagt lite tidigare. Maken hyrde en släpkärra och var till tippen förra veckan med skräp från källaren. På uppfarten står det här. En bil får plats bredvid.


Precis utanför ytterdörren ser det ut såhär.


Surfade runt på en sida som heter jordklok. Som är just det klok för jorden. Dom säljer produkter som är bra för miljön på olika sätt. Är lite sugen på att köpa en ecobutton (eller så önskar jag mig en av tomten).

När jag ändå är lite inne på ämnet miljö så vill jag verkligen jättemycket ha solvärme på taket. Dels för att det är miljövänligt och dels för att spara pengar. Tyvärr kom ju badrumsrenoveringen emellan. Och allt annat med förresten, det som brukar kallas livet kanske. Men någon gång ska jag ha solvärme och någon gång ska jag ha pelletspanna stället för elpannan vi har idag. Sen skulle jag vilja ha ett grönt tak också men det säger maken att vi inte får ha eftersom vi bor i tätbebyggt område. Men det sparar energi och mossa på taket är rätt snyggt också. Läs mer om gröna tak här.

När jag läste tidningen imorse föll jag i gråt. Stackars lilla baby P blev misshandlad till döds av sina föräldrar. Även fast familjen var anmäld till socialen så hände ingenting. Även fast han hade varit på sjukhuset flera gånger och det fanns över 50 dokumenterade skador på hans lilla kropp. Så hände ingenting. Två dagar innan han dog missade en läkare att hans rygg och revben var brutna och att han var förlamad från midjan och neråt. Stackars lilla baby p blev 17 månader. 17 månader som kanske var fyllda med smärta och skräck. Vila i frid lilla baby P. Må dina föräldrar ruttna på ett ställe som är jättevarmt.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

-Tufft, vi hade inte enstvättställ under en månad, när barnen var små, två i blöjor...

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...