tisdag 18 november 2008

Upp och ner dag

Klockan 9.30 ringde S. Hon var jätteyr i huvudet. Sen hade hon fått röda floden. Hon tar linfröolja varje dag och hennes onda har blivit mycket bättre. Så pass mycket bättre att om hon tar Ibumetin så känner hon ingenting. Men idag var det tillbaka till innan linfröoljan. Hon hade så ont att hon kräktes, grät och skrek om vartannat. Ibumetinen kom upp igen. Innan linfröoljan så ringde jag läkaren om hennes besvär och vi fick Naproxen suppar. Hon fick en sån, värmedynan, 1 msk linfröolja och massage med salviaolja. Det hjälpte. Tack och lov. Jag känner mig så maktlös som mamma när mitt barn bara gråter och skriker för hon har så ont. Jag var inte säker på om hon kräktes av värken eller av yrseln så jag ringde och sjukanmälde mig. Jag sa som det var att det egentligen var S som var sjuk men eftersom hon är över 15 år så behöver jag läkarintyg. Vilket jag inte hade lust att skaffa så det fick bli jag som var sjuk.
L är också sjuk. Hon är snorig och förkyld. Om jag anmäler mig för vård av barn för jag ska vara hemma med henne. Hur fungerar det då? Det behövs ju intyg från dagis om att hon är sjuk på riktigt. Hon går ju inte på dagis när jag jobbar.

Igår var sista gången hon talpedagogen innan jullovet. L var som vanligt jätteduktig. Hon fick massor av beröm. K verkar ha lossnat nu. Hon sa till och med ett G när vi var där. G är syskonbokstav till K. Ibland lossnar den också, ibland gör den inte det. men på L verkar den följa med K. När vi väntade på att få komma in så satt jag längst in i väntrummet. För det är där som leksakerna är. Väntrummet var fullt av folk. Då kommer det en gammal farbror fram till mig. Jag tror att han vill sitta. Jag sitter på mitten i en tresits soffa. Men han skakar på huvudet och visar sin jacka. Jag undrar om han vill ha hjälp med att sätta på sig jackan. Han nickar. Jag hjälper honom såklart. Men det är konstigt, av alla personer i väntrummet väljer han just mig, som sitter längst in. Jag måste se väldigt snäll ut.
L har tappat sin första tand. Buhu. Hon har blivit stor. Maken upptäckte att den var lös igår när jag jobbade. När jag satte på L tröjan imorse blev den ännu lösare så jag hämtade en tråd. L skrek i högan skyn. Jag lovade henne att jag inte skulle dra utan bara lägga tråden runt tanden. det gick bra tyckte L och gapade. Jag drog åt tråden runt tanden och fick tanden i handen. L blev så glad att hon dansade runt.



Den lilla lilla pricken i asken är tanden. Jag har sparat alla M och S tänder i varsin tändsticksask så L och jag gjorde en ask till hennes tand också.Här är gluggen.

Den nya tanden syns redan.

I badrummet har det hänt litegrann men inte går det fort inte. Igår la dom ditt golvvärmen.Idag la dom på flytspackel (heter det så?) över golvvärmen. Det ska torka 24 timmar så imorgon kommer dom inte alls. Dom ringde nämligen klockan 17.00 och frågade om dom kunde komma om en halvtimme så dom har nyss åkt härifrån.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...