tisdag 11 november 2008

Utvecklingssamtal

Nu var det alltså dags igen, för terminens stora plåga - utvecklingssamtal på dagis. Maken sköter egentligen alla utvecklingssamtal och föräldramöten men det på dagis är mitt jobb. Det var två fröknar idag. Jag vet inte om det är jag som inte "hör" dom bra sakerna och bara fokuserar på dom dåliga eller om dom bara säger dåliga saker. Eller en bra sak sa dom. Dom hade frågat L en massa frågor bland annat frågan "vad gör dig glad?". Då hade L svarat "mamma". Men det dåliga var bland annat: hon äter med fingrarna, hon kan inte hälla mjölk ur förpackningen själv, hon kan inte hoppa för hon är för stel, hon har ingen finmotorik, hon har ingen grovmotorik, om kläderna har hamnat ut och in står hon bara och tittar utan att veta hur hon ska vända på dom, hon är rädd för nya saker - första gympalektionen med dagis hade hon varit så rädd att hon darrade, hon hade slängt ifrån sig matsäcken sist när dom skulle till skogen. Hon visar inget intresse för siffror och bokstäver. Hon som räknar saker hela tiden hemma! Talet var ju som det är. Det vore bra om vi talade om för dom om L sa något hemma om någon var dum mot henne på grund av talet. Allt detta berodde på att L hade varit hemma med mig så länge enligt fröknarna. Grrrrrr säger jag bara. En positiv sak till sa dom. Det var bra att L kan skriva sitt namn.
Mer grrrr saker. Badrummet ser fortfarande ut så här:

Det blåa röret i golvet är toaletten. Vi har fått återgå till hål i golvet. Det orange där uppe är elen.Det var en elektriker här och drog elen igår. Halleluja! Något som dom är väldigt snabba på är att skicka ut räkningar. Vi har fått en delräkning på 37.000 kronor. På vad vet jag inte för det stod inte. Badrummet skulle vara klart på 2 - 3 veckor sa dom först sen ändrade dom det till 3 - 4 veckor. Om man räknar med dom första dagarna som rörmokaren skulle ha kommit men var sjuk så har det imorgon gått 3 veckor.

M stod i en division 5 match i innebandy igår. Dom vann med 8 - 11. Det mesta som M släppte in var straffar. När han inte tränar med sitt vanliga lag så tränar han med A-laget eller är på matcher. Han dömmer i både innebandy och fotboll och ikväll har han för första gången varit ledare också. Han och hans domarkompis leder pojkar 96 i innebandy.

En av läkarna som vi var hos på barnmottagningen ringde och undrade hur det är med S. Jag sa som det var att hon har haft en hålla i väggarna attack igen. Sen har hennes andnöd blivit värre och det sa jag också till honom. Han skulle ordna så att vi fick komma på en datortomografi så fort som möjligt så vi hade varit på det innan vi ska tillbaka till barn den 25:e. Jag frågade om det kunde vara yrselmigrän och han sa att vi kunde utesluta det genom att ge henne värktabletter vid nästa hålla väggarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte fel att barnen hemma, och inte lämas på dagis för tidigt..

Anonym sa...

Vilket mysig toalettt ni har!
Jo du jag har också fått höra liknade saker om mintjej,en läkare påstod att hon skulle bli så mycket duktigare på att rita om hon fick gå på dagis.Människans utveckling står och faller på hur bra en femåring ritar treanglar.HUUU
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...