lördag 6 december 2008

Förbannad och läskiga gubbar

Jag jobbade kvällen igår. 5 minuter efter att jag hade åkt ringde det på dörren och S öppnade. Utanför stod en "läskig" gubbe som frågade om mamma eller pappa var hemma. S svarade nej och slängde igen dörren. Det har tydligen cirkulerat "läskiga" gubbar i området som frågar om mamma eller pappa är hemma och sen går in och snor saker.
En sak som gör mig riktigt förbannad är badrummet. Dom lovade varenda dag hela förra veckan att badrummet skulle vara klart på fredag. "Till helgen kan ni bubbla" sa dom varje dag. Hantverkaren som är chefen skulle komma klockan 13.00 och göra klart sitt. Elektrikern skulle komma 14.00 och göra sitt. Jag väntade och väntade, ingen kom! Jag blev så ledssen att jag nästan grät. Dom sa att det skulle bli klart på 3 - 4 veckor, det har nu gått 7 veckor. Undrar vad han säger om vi är sena med att betala räkningarna?

Visst vi har både toa och tvättställ som vi kan använda. Men elektrikern stängde av ljuset så vi ser inte ens handen framför oss om vi inte har dörren öppen. Och hur kul är det på en skala? Att sitta på toa med dörren öppen. Mittemot badrummet är ytterdörren.

Min morfar är jättesvår att hitta på presenter och julklappar till. Han har allt och önskar sig aldrig något. I år bjöd vi honom på julbord som julklapp. Idag var dagen för julklappen. Mamma och pappa var också med. Morfar bor i en stad ett par mil ifrån oss och han vill helst inte åka bil. Så julbordet åts på en restaurang i hans stad. Vi hade aldrig varit där förut men det var både mysigt och gott. Det verkade som om restaurangen inte var så känd. Vi var 5 bord sammanlagt. 28 personer. Så det blev inga köer någonstans. Som vanligt åt man alldeles för mycket. Efter maten bjöd morfar på kaffe hemma hos sig. Som tur var hade han inte bullat upp som han brukar göra med tårtor av olika storlekar. Mamma fyllde år igår och hon fick sina presenter vid fikat.

Lavendelchoklad, chokladtvål, chokladklubba och smält choklad köpta på chokladprovningen. En bok som kort och gott heter "Mamma" och en burk honung med mintchokladsmak var presenterna.

På kvällen poppade vi popcorn på vanligt vis. Det gör vi jämt och jag kan skryta med att det nästan inte blir några opoppade korn när jag gör det.

Men jag tror att jag tog för många eller för liten kastrull.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...