onsdag 31 december 2008

Gott nytt år

Det nya året närmar sig. Vi har precis avnjutit en tre rätters middag. M fick göra förrätten själv. Enda "kravet" var att en av ingredienserna skulle vara parmaskinka (som vi fick massor av mamma) och saker som vi redan hade hemma. Det blev vitlöksgrillat vitt bröd, med sallad, gurka, papaya och parmaskinka.

Till huvudrätt blev det potatisgratäng, kyckling och min nya favorit gorgonzoalsås. Jag skulle kunna skippa det andra och bara sörpla såsen.Slutligen till efterrätt blev det hemgjord cheese cake/glass. När jag fyllde år fick jag pengar av mamma och pappa. Jag använde en del av pengarna till att köpa ett citronträd. Det satt en citron på trädet redan när jag köpte det. Sen har det blivit både blommor och kart, men alla har ramlat bort. Häromdagen ramlade citronen. Så vi använde den i cheese caken.Om en stund ska vi gå ut och skjuta raketer och sen ska vi mysa. M vill hyra Robert Gustavsson så det gör vi nog också.
I vårat Telia abonnemang kan man hyra filmer direkt i TV:n. Vi gör det inte så ofta, det kostar en del. Men ikväll tänkte vi "unna" oss det.

Klockan tolv ska vi skåla i champanje. Eller skulle ha skålat i champanje. S är borta på tjejkväll och vi ska hämta henne efter tolvlaget så en av oss kan inte skåla i champanje utan får nöja sig med barnvarianten. Jag köpte champanje som ska smaka lakrits så det ska bli intressant att smaka den.Under dagen har vi spelat bowling, till och med L slår mig nu. Sen har vi spelat honungsjakten ett spel som L fick i julklapp. hon tyckte det var jättekul så vi har spelat det oräkneliga gånger.

Jag har också pysslat. Nu gillar nog inte mikron mig heller! När jag skulle smälta stearin i mikron började det ryka utav bara h-vete och lukta apa. Så köket har varit kallt och illaluktande idag med!Jag smälte då några av alla ljusstumpar jag samlat på mig i vattenbad på spisen.Sen gjorde jag "choklad" ljus med "vispad grädde" på.Jag blandade i kakao i den smälta ljusmassan och fick fram den bruna chokladfärgen. Men jag vet inte om dom luktar så mycket choklad som jag hade hoppats på.
Jag har också fyndat. Jag är ute efter en bok som heter "Växtfärga - 100 recept på". Den finns inte att köpa längre men jag hittade den på Tradera. Den går inte ut förrens den 5 januari och är redan uppe i 37 kronor. Men när jag sökte på boken på nätet så hittade jag den på Bokbörsen för 50 kronor.

Vi hade tänkt att fynda en bakmaskin och en matberedare på rean men tyckte att priserna var för höga. Så jag la in en annons på Blocket igår:
Bakmaskin och matberedare önskas köpas. Bakmaskin 200 kronor. Matberedare inklusive tillbehör 100 kronor.
Idag fick vi svar på en bakmaskin som vi ska ringa och förhoppningsvis köpa imorgon.
Nyårslöften då: Dom som jag hade förra året var:
#Gå ner 15 kilo i vikt. I år skulle jag behöva gå ner 20 kilo. Jag märkte imorse att jag inte har någon midja längre!
#Vara hemmamamma hela detta året med. Jag kommer nästan bryta det på en gång eftersom jag ska gå på en 50% tjänst bara kvällar mellan januari och maj. Men L får fortsätta vara 15 timmar på dagis så det blir ingen större förändring mer än mer pengar i kassan! Det löftet har jag lyckats hålla i 4,5 år nu. Jag jobbade 49 % hela förra året. I år ska jag gå ner till 44 %. Vi har tyvärr inte råd att låta mig vara hemma längre. Suck! Jag har gått igenom våra fasta utgifter. När allting är betalt har vi 1200 kronor kvar att leva på om jag slutar att jobba, i och för sig är maten räknad som 3000 fast utgift då.
#Försöka spara pengar dels för att kunna spara dom på banken (eller i madrassen) dels för att kunna fortsätta renovera huset. Hur ska vi uppnå det då? Börja skriva kassabok mer, vi brukar börja skriva men sen "glömmer" vi efter ett tag. Vi ska även ha en budget på det vi ska skriva i kassaboken dvs rörliga utgifter. Vi vet precis hur mycket dom fasta utgifterna går på det är som jag skrivit förut dom rörliga som är vårat stora hål. Inspirerad av en annan blogg jag läst ska vi införa köpstopp varannan månad med start i februari.
Vi har renoverat hela badrummet. Köpstoppet fungerade inte för mig.
I år har jag några tillägg till:
#Jag ska sluta köpa palmolja.
#Jag ska leka mer med L.
#Jag ska sluta oroa mig för allting hela tiden.
Från oss alla till er alla ett riktigt gott nytt år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Kikar in på din blogg, vad roligt o hitta så många hemmamammor:).Har själv varit hemma i 15 år o kommer vara hemma länge än :).Intressanta länkar du har, jag tittade lite där också. Pengaproblem har vi med i perioder, det blir ju tyvärr så med en lön, såg du hade spartips, dom tänker jag kika lite närmare på :). GOTT NYTT ÅR!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...