söndag 1 februari 2009

Dålig miljö

Det har det varit nästan hela dagen i den P:ska familjen. Det började imorse. Vi har varit på väg att köpa ny linsvätska ett tag. Det kommer hela tiden andra saker emellan (livet igen). Men idag tog linsvätskan slut så det fanns ingen återvändo längre. Antingen ny linsvätska eller börja använda glasögon (inget alternativ). Jag ville testa maken. Han säger alltid att det är våra pengar men det är alltid jag som får köpa (nästan alltid) alla extragrejor. Kläder, busskort, månadspengar, apoteksgrejor och så vidare för "min" lön. Jag ville testa honom om han skulle bli arg om jag bad honom köpa sakerna. Det blev han. Jättearg. Han åkte iväg i alla fall efter att vi hade storgrälat. Han mår jättedåligt över våran dåliga ekonomi och vill att jag ska börja jobba mer %. Jag tycker däremot att vi kan sänka våra utgifter. Mitt mål är att vara hemma igen och det vet maken. Men han tycker att alla mår dåligt när jag säger det hela tiden. Alltså ska jag sluta säga att jag vill vara hemma, att det är mitt mål enligt maken.
Sen lugnade det ner sig lite. Mycket tack vare att svärmor och svärfar kom. Men på kvällen skulle vi ha familjeråd. Det slutade med att alla blev osams igen. Punkterna som vi tog upp idag var:
* Bio med L. Vi måste fortfarande "aktivera" henne mer. Maken och L har varit på bio en gång sedan senaste familjerådet. Nu vill hon se Bolt så det ska vi försöka göra innan nästa råd.* Majresa. Vi åkte alltid på en resa, oftast till Liseberg, i maj förr om åren. Vi har av vissa skäl dragit ner på det (pengabrist) men vill alltså göra det igen. Nu funderar vi på en dagstur bara. Ullared eller Gränna är valen just nu.
* Tv. Dra ner på Viasat kanalerna. M blev skitförbannad. Inget alternativ enligt honom.
* Bensin. Förut tankade vi 1 - 2 tankar/månad. Nu tankar vi minst 4. Vi ska dra ner det till 2 - 3. Jag ska gå mer till dagis och kyrkis. M ska få ta bussen från onsdags träningen. Sen ska han försöka fixa skjuts till fler bortamatcher. M blev arg igen.
* Bredbandtelefon. Ta reda på mer men troligtvis byta. S mobiltelefon går ut i maj. Hon ska då få kontantkort. På hur mycket blev det bråk om.
* Sommarsemestern. Maken vill åka husvagn. S vill till Spanien. Jag vill helst vara hemma och absolut inte åka på husvagnssemester i mer än ett par dagar i taget. Maken blev förbannad och tyckte att vi skulle sälja husvagnen. Vilket han bara säger för han älskar den mer än mig.
* Stöten. Maken vill åka dit både sportlov och påsklov. Vi har inte råd men han "tänker" åka ändå. Jag blev arg.
Igår när maken, jag och L bowlade så hoppade L runt som vanligt. När det var min tur att slå sparkade hon till kontrollen så jag tappade den på golvet. Idag när L och jag skulle spela så går inte kontrollen. Det är inte batteri utan troligtvis smällen.

En ny kontroll kostar nästan 500 kronor så det var inte så kul precis. Maken ska se om han kan laga den.

Fåtöljen är klar. Jag gjorde så mycket som jag kunde. Hela första lagret och tog bort all gammal sadelgjord. Maken gjorde andra lagret.

En sak att bocka av på att-göra-listan. När maken var på köpcentret och handlade åkte han in på byggvaruhuset och kollade vad golvet i S rum och kontoret skulle kosta. Minst 10.000 kronor. Vi har kvar 10.000 på banklånet sen vi gjorde badrummet men hade tänkt att det skulle räcka till hela S rum. Vilket det alltså inte gör. Suck!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...