torsdag 5 februari 2009

Fritid

Maken skulle åka till Lund igår igen. Tåget gick 6.15, innan bussarna har hunnit in till staden. Alltså fick snälla jag gå upp halv 6 och skjutsa maken till staden. L vaknade också och ville inte somna om. Jag jobbade kvällen och maken i Lund. Tur att man har två stora snälla barn som tog hand om tredje snälla lilla barnet. Jag inhandlade färdiga pizzor att värma i ugnen till kvällsmat åt barnaskaran. Sen förväntade jag mig att dom skulle ringa sjuttitolv gånger under kvällen. När jag hade jobbat halva kvällen och inte hade fått ett samtal (hemifrån) så ringde jag hem. Det gick jättebra! Inte direkt vad jag hade velat höra kanske. Jag hade nog velat höra att jag var efterlängtad eller något liknande. När jag kom hem klockan 22.00 var L fortfarande vaken. Men disken var diskad, leksakerna upplockade. Det var finare än när maken är hemma och jag jobbar. Idag var det dagis som vanligt så L är trött, jättetrött. Hon bara gnäller hela tiden. Så fort något inte passar så skriker hon rakt ut. Hon visar sig inte direkt från sin bästa sida och det är tråkigt för att M har tagit hit en tjej. En tjej som jag tror han är lite kär i. Han vägrar att erkänna det. Hon är jättetrevlig och har ätit kvällsmat med oss. M bestämde att vi skulle äta spaghetti och köttfärssås. Han städade hela sitt rum innan hon kom. Han drog ut stolen när hon skulle sätta sig. Sen ler han hela tiden. Dom sms:ar hundra gånger/dag.
På kyrkis var det någon som "tappade" L:s flaska i golvet. Hur det hände och vem det var visste inte fröken. Jag hoppas att det var en olyckshändelse så ingen gjorde det med flit. Pluppen som man dricker ur är helt lös så hela flaskan är tyvärr oanvändbar.
Ett presentförslag kanske mamma! Den var rosa med prinsessor på.

Efter kyrkis tog vi med L:s kyrkiskompis H hem till oss för lek. L och jag gick som vi oftast gör. H tyckte det var konstigt men kul. Dom följde spår och lekte och grejade. Det tog 1 timme att komma hem. En promenad som i vanliga fall tar max 15 minuter. Dom hittade ett skelett (istappar) som dom tog med hem och begravde i trädgården.

Pinnen mitt i bilden sitter som gravblomma mitt i graven.

En sak som gör mig upprörd varje gång låneavin kommer är hur mycket som är ränta och hur lite som är amortering. Det minsta huslånet är på 20.000 kronor. Vi amorterar 176 kronor/månad (det högsta man får). Med den takten tar det 115 månader = 9,5 år innan lånet är betalt. Nästan 10 år att betala ett lån på 20.000 kronor. Sjukt!

Något som är ännu mera sjukt är att regeringen vill bygga mer kärnkraftverk. Samtidigt som undersökningar i Tyskland och USA visar att barn som bor nära kärnkraftverk har större risk att få leukemi. Och att plötslig spädbarnsdöd minskade när kärnkraftverk lades ner.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...